Resultat – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Resultat

Jag har räknat på att Sofia har ett energibehov på 2500 kcal. Just nu behöver Sofia ligga runt 2500 kcal eftersom hon fortfarande ammar. Det är inte läge för Sofia att gå ner snabbt i vikt. Förlorar hon fettmassa snabbt kommer de miljögifter som lagras i kroppen frigöras och gå ut i bröstmjölken.

Under de fyra dagarna som Sofia gjorde sin kostregistrering fick hon i sig rätt mängd energi (kvantitativt), men det var inte den bästa kvaliteten på energin.

Med rätt kvalitet i Sofias fall menar jag framförallt fettkvalitet. Omega 3 är omättat fett som kan minska risken för sjukdomar i hjärta och kärl, det mättade fettet kan i motsats ha negativ påverkan på hjärt- och kärlsjukdomar.

Sofia får i sig bra med vitaminer och mineraler förutom D-vitamin. Hon får i sig tillräckligt med protein och kolhydrater men för mycket mättat fett samtidigt som hon får i sig för lite omättat fett (omega 3). Väldigt många här svårt att få i sig tillräckligt av omega 3 och D-vitamin men det går att klara sig utan tillskott i form av vitaminpiller. Det behövs inte heller några tillskott till ammande kvinnor fast att de har ett förhöjt behov av omega 3 och D-vitamin.

Den bidragande orsaken till att Sofias kost hade dålig fettkvalitet är att hon åt feta mjölk- och köttprodukter som ost, smör, dressing och korv samt chips.

Fast att Sofia åt fisk vid två måltider räcker det inte för att täcka Omega 3 och D-vitaminbehovet. En av fiskmåltiderna bestod av fiskpinnar och förutom att de görs av mager fisk är det inte bara fisk som är ingrediensen.

Sofia äter mycket frukt och grönsaker och det är en bidragande orsak till att hon får i sig tillräckligt med folsyra, ett annat näringsämne ammande kvinnor behöver extra mycket av.

Järnbehovet tillgodoses framförallt genom köttmåltiderna samt de fiberrika frukostflingorna.

Sammanfattningsvis äter Sofia hyfsat bra 3 av 4 dagar och självklart måste det finnas utrymme för pizza och chips vilket jag kommer att presentera i morgondagens inlägg. En meny anpassad för en ammande och tränande kvinna.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.