Sofias matdagbok – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Sofias matdagbok

Sol i måtta är bra för D-vitaminproduktion

Det märks att Sofia är motiverad, hon satte direkt igång med sin kostregistrering. Under fyra dagar har Sofia antecknat allt hon ätit och druckit, varenda liten smula. Ju nogrannare hon varit desto bättre kommer analysen att bli. Det är svårt att äta så som du alltid gör då du samtidigt ska fylla i allt. Det är lätt hänt att du struntar i den där extra mackan för det blir jobbigt att väga. Dessutom är det vanligt att du äter “bättre” än vanligt för att någon ska analysera resultaten. Sofia var väl medveten om detta vilket märktes i hennes kostrapportering.

Så här åt Sofia 3 av 4 dagar
Frukost: Branflakes och filmjölk med hallonsylt
Ett glas juice

Lunch/middag: Normalportion av fisk, kyckling eller kött med potatis/ris/pasta.

Stor sallad med dressing, vatten till maten

Mellanmål under dagen: knäckemackor med bregott och ost, kokt ägg, frukt och te med lättmjölk.

En av dagarna åt Sofia Pizza och en halv påse chips.

I nästa inlägg kommer jag att skriva om vilka näringsämnen Sofia fick i sig och inte och förslag på vad hon kan förändra för att hennes intag ska bli mer enligt rekommendationerna. Då Sofia är nybliven mamma har hon ett förhöjt behov av järn, folsyra, omega 3 fett samt D-vitamin.

 

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.