Hur Sofia uppnår sina träningsmål – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Hur Sofia uppnår sina träningsmål

Sofia ska bli ännu starkare i plankposition!

Igår skrev jag om Sofias tränings- och hälsomål som vi kom fram till vid vår första träff. För att nå målen gäller det att ha en bra och realistisk plan. Samtidigt ska jag som PT få Sofia att sikta lite högre och stötta henne till att uppnå målen. För att se om Sofia uppnått målen måste vi ha ett utgångsvärde som vi sedan kan jämföra med.

Sofias övergripande mål är att bli starkare i Core- och bäckenbottenmuskulatur samt att gå ned till den vikt hon hade innan hon blev gravid. Hon har fyra månader på sig till vår avstämning.

Om två månader ska Sofia återfått mycket av den Core och bäckenbottenmuskulatur som försvagats under graviditeten. Dessa muskelgrupper behöver de allra flesta kvinnor träna upp, inte bara efter graviditeten utan hela livet. Träning är färskvara!

För att veta om Sofia blivit starkare i Coremuskulaturen gjorde vi två statiska magövningar: Plankan och Båten (kallas även vaggan). Jag kontrollerade Sofias teknik och antecknade utgångstiderna (60 s resp 40 s). Om två månader ska dessa tider ha fördubblats.

För träning av bäckenbottensmuskulatur kan du läsa mer på TENA:s hemsida.

Om fyra månader ska Sofia komma i sin “smala” garderob. För att nå det målet är det träning och en anpassning av kosten som hjälper henne. Eftersom Sofia ammar ska hon inte gå ner i vikt för fort. Förlorar hon fettmassa snabbt kommer de miljögifter som lagras i kroppen frigöras och gå ut i bröstmjölken. Sofia rekommenderar att inte gå ner mer än två kg i månaden.

Det är ganska lätt att veta om Sofia uppnått målet att passa i sin “smala” garderob. Det är också intressant att veta hur mycket andel kroppsfett Sofia har förlorat om fyra månader. Jag gjorde ett kroppssammansättningtest som visade att Sofia hade 29 % kroppsfett. Ett nytt test kommer att göras om fyra månader som jämförelse. 

Slutligen har Sofia som mål att klara 33 korrekta armhävningar i en följd, det blir lätt att mäta om fyra månader.

Imorgon får du läsa om Sofias träningsprogram, som passar de allra flesta nyblivna mammor.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.