Mammor, glöm inte bort er hälsa – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Mammor, glöm inte bort er hälsa

Nu är det mamma som vill cykla och ta hand om sin hälsa!

Under graviditeten kontrolleras vi grundligt. Det är stort fokus på att vi äter tillräckligt med folsyra och att våra järnnivåer ska vara tillräckliga. Det är fantastiskt att känna sig så omhändertagen och viktig.

Men efter att barnet fötts förflyttas nästan allt fokus på barnet, fast att det fortfarande är viktigt för den ammande mamman att äta mer järn, folsyra, D-vitamin och omega 3. Den där broschyren som många fick på MVC “mat vid amning”, är borttappad/bortglömd och det är inte lätt att hitta vettig information på nätet. 

Det är inte bara ammande kvinnor som behöver extra mycket järn, alla som varit gravida behöver fylla på lagrena igen efter graviditeten. Något annat som alla kvinnor inte bör glömma bort är träningen efter graviditeten, oavsett om du fött vaginalt eller med kejsarsnitt.

Under graviditeten väljer många att gå förlossningsförberedande kurser, vi tränar upp oss mentalt inför ankomsten, men sen då? Hur många mammor tränar knipmusklerna regelbundet efter förlossningen? Hur många går kurser i att återfå styrkan i bäckenbotten och motverka ländryggsbesvär och dålig hållning?

När barnet är fött handlar kurserna ofta om barnet, babysim, babyrytmik och babysalsa. Efter min första graviditet var jag så uppe i att jag fått barn att jag “glömde” bort att äta och ta hand om mig själv. Det straffar sig i längden för vi orkar ju ta hand om vårt/våra barn så mycket bättre om vi själv mår bra.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.