Frukost för gravida och ammande – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Frukost för gravida och ammande

Gravida bör inte äta för mycket linfrön, max 1 -2 msk per dag

Du som är gravid eller ammar behöver mycket folsyra och järn. Börja redan att fylla på av dessa näringsämnen till frukost.

För att få i dig folsyra finns det ett bra tips, välj i störst möjliga mån fullkornsprodukter. Vetekli är den allra bästa folatkällan så tillsätt gärna vetekli i gröt och müsli. Sesamfrön är också folatrik och det går ju också utmärkt att strö över. Välj sesamfrön med skal så får du även i dig järn. Aprikoser passar bra till müsli, de är järnrika men innehåller rätt mycket energi, så ät inte upp hela påsen.
 
Var försiktig med linfrön om du är gravid. Linfrön innehåller höga halter av vätecyanidproducerande glykosider. Cyanid är ett gift som hindrar kroppens vävnader från att utnyttja syre.
 
Annars är linfrön valdigt nyttigt, de innehåller hälsosamma fetter och mycket fibrer. Äter du inte fisk bidrar linfröfettet genom omvandling, till omega 3. Så om du inte är gravid är det fritt fram!
 

image

Jag får ofta frågan om vilket bröd man ska välja och det är inte lätt. Nu mera finns det verkligen en uppsjö. Ovan ser du Lingongrova, om jag minns rätt är det svenskarnas favoritbröd. Nu finns brödet i en specialvariant med råg- och solroskärnor samt med mindre socker. Det är ju såklart bra förändringar, men fortfarande är vetemjölet den största ingrediensen och det finns fortfarande socker i brödet, en anledning till att brödet har en mörkare färg.

I början av terminen brukar jag alltid köpa ett paket lingongrova och berätta för mina elever att det här brödet kommer inte vara mögligt då terminen är slut. Förmodligen har lingon en konservernade effekt.

Generellt ska du välja ett bröd med mycket hela frön och korn. Läs innehållsförteckningen, det brödet innehåller mest av kommer först. Välj ett bröd som inte har vetemjöl som största ingrediens.

Sammanfattningsvis, vad är en bra frukost för gravida och ammande:

Gröt eller müsli med mycket vetekli, aprikoser och sesamfrön med skal.
Ett ägg (både järn och folsyra).
Fullkornsbröd  med leverpastej.

Vänta med kaffe och svart te, dessa drycker förhindrar upptaget av järn.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.