7 positiva effekter av Mammapilates – Föräldrafitness

Föräldrafitness

7 positiva effekter av Mammapilates

Tuff övning för magen

 

Varför är Mammapilates en så bra träningsform?
 
Det finns få  träningsformer  som koncentrerar sig så mycket på bäckenet och hållningen som pilates. De övningar vi utför på Mammapilates hjälper dig att få tillbaka magmusklerna och få dem att läka ihop optimalt. Just detta är ju vad som är prioritet 1 för nyblivna mammor.
  
Att många idag, även de som inte är nyblivna mammor, har dålig hållning och problem med ryggen beror till stor del på svag stabiliserande muskulatur. Vi har svaga rygg- och magmuskler som gör att vi inte orkar hålla uppe bålen. Det leder till dålig hållning, felbelastning och problem med ryggen.
 
 Pilatesträning är stabiliseringsträning för bålen, det vill säga man tränar mest mag- och ryggmusklerna. Man tränar den inre muskulaturen som behövs för hållningen och som kan vara svår att komma åt med traditionell styrketräning. Pilatesträning är funktionell träning vilket innebär att målet inte är att isolera och träna en muskel i taget utan att även träna musklernas samarbete. Det leder till att man får smidigare rörelser.
 
Här kommer några positiva effekter av pilates:
  • Bättre hållning
  • Minskar risken för ryggbesvär
  • Hjälper till vid läkning av delad magmuskel
  • Du minskar risken för kontinens
  • Du strärker mag- och ryggmuskler
  • Ökad kroppskännedom
  • Ökad rörlighet
Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.