Snygga sommarspiror genom benträning – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Snygga sommarspiror genom benträning

Benträning tyckte jag alltid var tråkigast att träna på gymmet. Tror att det berodde på att det var så jobbigt! Förutom att benen blir fastare och mindre gropiga, hela kroppens energiomsättning ökar av starka ben. Ju mer muskler du har desto mer energi behöver kroppen för att underhålla muskelmassan. Du kan alltså äta mer utan att gå upp i vikt. Benträning utan vikt kräver sina repetitioner. Jag kör så många jag orkar i 3 set.

Ovanstående variant kräver ett lugnt barn, tänk på att bära barnet med raka handleder. Tyngdpunkten ska vara långt bak.

Små cirklar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Favorit ur Mammapilatespasset. Lika mycket magövning som rumpa/ben. “Skruva in” naveln mot ryggraden. Alternera med nedanstående övning.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lyft benet rakt upp  samtidigt som du aktiverar de inre stabiliserande magmusklerna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Variera benböj med “benspark” och “bakåtkick”. Gör du flera repetioner blir det jobbigt.

En bra balans- och magövning (om du kopplar på dina inre magmuskler).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tåhäv blir jobbigare med ett ben i taget, hitta ett trappsteg så att du får en större rörelse.

Höftlyft, slutposition

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Höftlyft för baksida lår och rumpan. Även ländryggen får jobba.

 

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.