Håll vikten resten av livet, ny forskning – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Håll vikten resten av livet, ny forskning

Utan dagstidning på semestern läser jag bl a DN.se och imorse vaknade hälsopedagogen och dietisten i mig till: Så håller du vikten i resten av livet.

En stor studie gjord på 121 000 normalviktiga personer i Usa visar hur små förändringar i kosten eller levnadsvanorna tillsammans kan få stor betydelse. Ingen större nyhet egentligen men studien understryker att det är lättare att förebygga övervikt än att försöka bli av med den senare, återigen ett bevis på att föräldrar har möjlighet att påverkan sina barns levnadsvanor!

Den som håller sig smal har levnadsvanor som kännetecknas av frukt och grönsaker, mjölkprodukter, nötter och fullkorn. Den smale personen sover ordentligt, röker inte, dricker måttligt med alkohol samt tränar. Inga konstigheter alls!

Däremot tyckte jag att det var märkligt att den smale hade med sockerfri läsk på sin lista. Jag tror att det handlar om att undvika vanlig läsk i största möjliga mån och därför anses lightläsk vara ett bättre alternativ. Se hela listan här:

Den som gick upp i vikt drack läsk och åt chips, potatis, vitt mjöl, bakverk, smör och köttprodukter. Den överviktige personen rökte, sov dåligt (antingen för mycket eller för lite), tittade mycket på tv och rörde inte på sig.

De traditionella kostråden säger att vi bör minska totalmängden energi för att gå ner i vikt. Studien visar att vi i större utsträckning måste ta hänsyn till kvaliteten på det vi äter eller dricker. Men att vissa livsmedel är bättre än andra är knappast ett nytt fynd.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Leif

    Att rött kött skulle bidra till fetma är nys. Det handlar snarare om att de som äter mycket kött även äter mycket onyttiga tillbehör. När man definierar rött kött så innebär det att även en portion på macdonalds räknas som rött kött, det är inte rött kött det är skräpmat. Man kan ju fråga inuiterna och eskimåerna hur många som är feta och sjukliga där då de har nästan 100 % köttkost.

    Snabba kolhydrater är problemet. De som enligt stuiden har hållt vikten är de som äter färre snabba kolisar. Kolhydraterna ökar påslaget av insulin vilket lagrar in fett i cellrna och minskar förbränningen. Det är också så att protein kräver mer energi att bryta ned i kroppen än kolhydrater så en större del av energin förbränns i processen än när det gäller kolhydrater.

    Gällande lighläsken så är det ju samma sak där, de har tagit bort sockret.

    1. föräldrafitness

      Det är svårt att göra koststudier. Vi äter ju inte bara ett livsmedel. Kött kan ju både vara mager oxfilé och bacon, vilket såklart är skillnad. Eskimåerna är intressanta i sammanhanget men de äter ju framförallt fiskkött vilket inte riktigt går att jämföra med rött kött. Du har en bra poäng i att det som äts till kött har betydelse. Snabba kolhydrater mättar även mycket sämre än protein så det är lättare att överkonsumera dessa.

  2. Emelie

    Jag är uppfödd på potatis och skogaholmslimpa som vi sköljde ner med mjölk eller saft, ganska ofta. Vår familj har aldrig varit tjock. Så länge man äter med sunt förnuft kan man äta det man tycker är gott! Man blir liksom inte smal av fullkornsspaghetti och nötter. 🙂

    1. föräldrafitness

      Det är viktigt att tänka på att energi trots allt är energi. Nötter må innehålla nyttigt fett men det är lätt att man äter alldeles för mycket. Bara för att något är nyttigt är det inte fritt fram….

      Studien visar på gruppnivå att fullkornsprodukter mm. kan hjälpa männsikor att hålla vikten. Det finns alltid individuella skillnader.

  3. Vavdeva

    Jag tycker att man alldeles för sällan pratar om storleken på portionerna och hur ofta man äter. Fransmännen, som ju inte är kända för att vara överviktiga och har en längre medellivlängd än svenskar, äter glatt både det som anses vara nyttigt och onyttigt i sverige, mest. Och sköjler ned det med en mängd vin som skulle få en annan att framstå som alkoholist här. Men de äter mindre och äter inte mellan målen (eller dricker litervis med caffelatte varje dag). Men då kanske man hinner bli hungrig till nästa måltid, vilket verkar vara det värsta som kan hända. Eller som den här Carina uttrycker det i DN:”Jag behöver aldrig gå hungrig med den här dieten”.

  4. Fisan

    Intressant det där med att de säger att det är kvaliteten på maten som avgör till större del än kalorimängden. Jag har en teori angående detta (vet inte om det stämmer, men, men). “högkvalitativ” mat såsom fullkorn, frukt, grönt, nötter och frön behövs det kanske inte lika mycket av för att känna sig mätt och således så har du faktiskt ätit mindre antal kalorier. Dessutom så upplever jag att man sår sig längre på sådan mat och suget på småsnaskande försvinner.

  5. KarinH

    Det är inte lätt som småbarnsförälder att få 6-8 timmars sömn, en tröst är ju att studien visar att det inte heller är bra att sova mer än 8 timmar! Idag ska jag ta en middagslur!