Träning för gravida del 4, stretch och kroppshållning – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Träning för gravida del 4, stretch och kroppshållning

magen var bra att vila armarna på

Hormonet relaxin gör att leder och ligament luckras upp för att de skall bli med flexibla inför förlossningen. Därför ska gravida vara försiktiga med stretching då det är lätt att “översträcka” sig. Din kropp är extra smidig och stretchar du för mycket ökar skaderisken. Tänk även på detta ifall du går på yoga som inte är anpassad för gravida. Här ingår ofta positiioner i ytterlägen.

Magen som bara blir större och tyngre under graviditeten gör att tyngdpunkten förskjuts. De inre stabiliserande musklerna får jobba för fullt! Satsa redan nu på träning för de inre stabiliserande musklerna. Starka rygg- och magmuskler kan förhindra ryggbesvär.

Visa dubbelhakan och planka dig fram! Dvs, tänk på att inte ha gamnacke i vardagen och träna gärna plankan och andra övningar för de stabilisernade magmusklerna så länge du utför dem korrekt.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.