Träning för gravida del 1, rädslan för att göra fel. – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Träning för gravida del 1, rädslan för att göra fel.

En av få foton med mig som gravid, här i vecka 17.

En läsare hörde av sig med frågan, vad ska gravida tänka på vid träning? Jag är rädd för att göra fel eller förorsaka missfall.

Jag tror att det är jättevanligt att många inte vet hur de ska träna under graviditeten. Myterna är många och informationen från MVC är ganska luddig. Känn efter och gör det som känns bra…. Hur ska jag kunna känna efter då hela min kropp känns annorlunda?

Jag hade oturen att ha foglossningsbesvär under mina graviditeter så min träning var begränsad. Trodde absolut inte att jag som var vältränad skulle drabbas, men hade jag varit otränad kanske det hade blivit värre. Hur som helst var det en nyttig erfarenhet för mig som alltid kunnat träna. För mig var det ganska lätt att känna efter då många rörelser gjorde ont. Långsam cykling, vattengympa samt styrketräning med gummiband funkade bra. Jag ville vara i god form inför förlossningen, som ju är väldigt energikrävande.

Att träna som gravid är något mycket positivt som i flera studier har visat sig leda till bibehållen kondition och styrka. Under graviditeten ska du ju inte ha som mål att förbättra kondition och öka på muskelmassa. Motion gör att du ökar ditt välbefinnande, risken för svullnader och åderbrock minskar, du sover bättre och därmed känner du dig piggare, samt du klarar av stress bättre. Dessutom blir kroppen bättre förberedd inför förlossningen då man är fysiskt aktiv. I studier har man även sett att fysiskt aktiva gravida i större utsträckning fortsätter att vara aktiva i någon form efter förlossningen. Det blir lättare att komma igång igen efter förlossningen.

Enligt en mängd studier som gjorts finns det inget som tyder på att träning ska orsaka missfall eller vara negativ för fostret. Tvärtom har forskare påvisat att regelbunden träning under graviditet får moderkakan att växa till bättre, så att fostret får en ökad syre- och näringstillförsel. Det gynnar givetvis barnets utveckling. Den ökade blodvolymen som träningen kan ge har också en positiv effekt för barnet.

Jag kommer att skriva om hur du som gravid tränar kondition och styrka på ett skonsamt sätt.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.