Tillbaka i form efter graviditeten – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Tillbaka i form efter graviditeten

 Det går att gå ned till samma vikt som du hade före graviditeten och det går att träna upp musklerna så att kroppen blir lika fast igen. Däremot kommer huden för alltid vara förslappad. Det finns inga oljor,cremer eller punktförbränning som hjälper. Men för de allra flesta är den förslappade huden knappt synbar.

Men det tar tid att få tillbaka sin orginalkropp i form av samma muskelmassa och vikt. Ett år av regelbunden träning får du minst räkna med. Ett bra sätt att öka energiförbrukningen i vila är att öka på muskelmassan. Ju mer muskler du har desto större energibehov.

Att lyfta på barn ger styrketräning men problemet är att många lyfter fel. Du tränar inte heller allsidigt genom att endast bära barn.

Styrketräning hemma med enkla redskap är ett mycket bra och viktigt komplement till konditionsträning. Det behöver inte alls ta lång tid, det viktiga är att du tränar korrekt och så tungt som din kropp klarar. Supersets, då du alternerar mellan muskelgrupperna sparar tid. Det är även viktigt att försöka variera styrketräningen efter ett tag samt lägga på vikt, musklerna vill utmanas!

Som du säkert vet finns det inga genvägar, var snäll mot din kropp och tänk långsiktigt. Din syn på din kropp kommer att påverka dina barns attityder, du har stor påverkan redan från start. Barn gör ju sällan som vi säger utan som vi gör.

 

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.