Mer fibrer och mindre kött minskar tarmcancerrisk, vad gäller för barn? – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Mer fibrer och mindre kött minskar tarmcancerrisk, vad gäller för barn?

Idag fyller min fruktälskande Sixten 2 år!

På bilden ser ni min “store” son, förutom frukt äter han gärna smakrik rökt korv. Nya rön pekar på att vi ska vara lite försiktiga med kraftigt rökt korv och andra charkprodukter.

Igår presenterades forskning på livsmedelsverket:s och DN:s hemsida som stärkter bevisen för att fibrer minskar risken för tarmcancer. Studien bekräftar också tidigare rön om att risken för tarmcancer minskar om man äter mindre rött kött och charkprodukter.

Naturligt fiberrika livsmedel är frukt, grönsaker, baljväxter och fullkornsprodukter. Rapporten visar att det framförallt är charkprodukterna som ökar risken för cancer, orsakerna är inte helt klarlagda, men pekar på att man bör vara extra försiktig med kraftigt rökta och saltade produkter, t.ex korvar.

Kött bidrar med många näringsämnen och är en viktig järnkälla, speciellt för barn och kvinnor i barnafödande ålder. Men många svenskar, särskilt män, äter mer kött än vad som är hälsosamt. Forskning visar även att män är sämre på att äta frukt och grönsaker.

Studien visar även att fysisk aktvitet minskar risken för tarmcancer medan övervikt, speciellt bukfetma, och alkohol ökar risken.

Risken att få tarmcancer är alltså starkt kopplad till våra matvanor och vår livsstil. Men det fina i kråksången är att du kan påverka vad du stoppar i dig och hur mycket du rör på dig. Det handlar framför allt om att äta mycket fiberrik mat, dra ner på rött kött och charkprodukter, röra på sig regelbundet, begränsa alkoholkonsumtionen och försöka undvika att bli överviktig.

Som föräldrar har vi stor makt att kunna påverka våra barns framtida hälsovanor. Tänk tillbaka på vad du själv har fått med dig från dina barndom, många vanor sitter i, eller?

Många föräldrar frågar om de bör ge sitt barn fullkornsprodukter. Små barn (under 4 år) har stora energibehov och ger du ditt barn för mycket fibrer kommer det att bli mätt snabbt. Det är aldrig bra att överdriva. Livsmedelsverket rekommenderar lite frukt till varje måltid. Du behöver inte ge ditt barn de grövsta fullkornsbrödet eller alltid koka fullkornspasta/ris. Om barnet föjer sin viktkurva vet du att det får i sig tillräckligt med energi och om du tidigare har oroat dig för att du gett för mycket fibrer behöver du inte tänka på det längre.

Barn har ett stort järnbehov, så rekommendationen är att fortsätta att äta kött ett par gånger i veckan, däremot är det fördelaktigt att minska på charkprodukterna. Förutom att de ökar risken för tarmcancer innehåller de mycket salt.

Men Sixten kommer att få äta sin smakrika rökta korv ibland, han balanserar riskerna med att röra på sig och äta (lagom) mycket frukt!

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.