Snygg hållning och dubbelhaka – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Snygg hållning och dubbelhaka

På Mammapilatespassen “tjatar” jag om att vi ska komma ihåg dubbelhakan. Tänkte att jag skulle reda ut lite bättre vad jag menar!

Här ser ni en bild på en  “ideal hållning” :

Ideal HållningDen streckade linjen (lodlinjen) går genom öra, axel, höftkula, knäled och fot.

Sway back

Här ser ni ett annat exempel med gamnacke, ingen dubbelhaka!

Det är vanligt att hållningen ändras under graviditeten. Allteftersom att magen växer förskjuts tyngdpunkten framåt. Detta försöker man väga upp genom att luta överkroppen bakåt och skjuta fram höfterna, dvs. att man ökar svanken i ländryggen. Vid en felaktig hållning belastas muskler, ligament och ledband fel, man kan då få ont. Typiska ställen där värken börjar är nacke/axlar samt korsrygg.

Många som varit gravida fortsätter att ha ovanstående hållning! Det gäller att träna upp de muskler som blivit försvagade.

Vad är problemet förutom att hållningen kanske inte är så snygg?

Då huvudet är framåtskjutet kommer nackmuskulaturen jobba konstant för att hålla upp huvudet. När ryggraden intar denna position kompenserar man ofta genom att tippa bäckenet framåt. Hela kroppen påverkas av ovanstående hållning, snedbelastningen leder inte bara till nack- och ryggbesvär utan även knäproblem genom förkortade muskler.

Då hållningsmönstret gör vissa muskler korta/starka och andra muskler svaga kommer denna inbalans öka belastningen på vissa leder, det kan vara en av orsakerna till smärta i rygg och knän.

Förenklat kan man säga att exemplet ovan är kort (stram) i bröstmusklerna och höftmusklerna samt förlängd (svag) i musklerna i sätet och magmusklerna.

På Mammapilatespasset tränar vi ju framförallt sätet (rumpan) och magen. Fortsätt visa era eventuella dubbelhakor!

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.