Björn Ferry förbryllar – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Björn Ferry förbryllar

Att kolhydraterna länge legat i hetluften är ingen nyhet. I flera år har jag föreläst på gym, idrottsklubbar samt idrottgymnasier om kolhydraternas viktiga funktioner vid prestation. Så kommer Ferry och jag misstänker att många, inte minst mina elever, inspireras av en elitidrottsman.

Musklerna och hjärnan är beroende av kolhydrater för att fungera optimalt. Vill du springa snabbt och länge går det bättre om du äter kolhydrater. Här är forskningen och jag överens. Punkt slut.

Kolhydrater ökar blodsockret som i sin tur stimulerar insulinutsöndring. Insulin fungerar som en nyckel som låser upp porten från blodet till cellerna, t ex musklerna. Insulin driver in blodsockret till muskeln. Nu kan muskeln arbeta men även bygga upp sig! Det är en anledning till att inte strunta i kohydrater på kvällen. Under natten bygger du upp dina muskler och det gör du bara om du ätit tillräckligt motsvarande dina behov.

Men Björn Ferry då? Han vinner tävlingar samtidigt som han äter kolhydratlågkost, hur går det ihop? Under flera års tid har jag föreläst om kolhydraternas viktiga funktion vid träning samtidigt som den här mannen vinner OS medalj! Har precis kollat på Ur Play där han berättar om sin kost. Efter programmet förstår jag att Ferry inte är helt strikt i den bemärkelsen att han inte äter några kolhydrater alls. Han menar att det framförallt socker och vitt mjöl som ska undvikas. Han talar om att han är i energibalans, dvs att han äter tillräckligt med energi och att det är lättare att få i sig energi genom fett, vilket jag håller med honom om. Ett gram fett innehåller dubbelt så mycket fett som kolhydrater och protein och en idrottsman behöver äta stora mängder!

Så sanningen är kanske snarare att han äter en hel del kolhydrater men inte socker och vitt mjöl. Han äter tillräckligt med energi och kan på så sätt bibehålla sina glykogenlager fast att han inte äter stora kolhydratmängder.

Precis som Ferry säger vill jag dela in kolhydraterna i bra och mindre bra. Socker är ett exempel på mindre bra kolhydrater eftersom det inte finns något näringsriktigt skäl att konsumera socker. Men fibrer och fullkornsprodukter är också kolhydrater och de innehåller viktiga vitaminer och mineraler. Jag tror att kolhydrater ibland jämställs med socker och vitt mjöl och det är en anledning till kolhydraternas dåliga rykte.

Ferry menar att motionärer inte behöver trycka i sig energibars och sportdrycker och jag håller med honom, dessa innehåller mest socker, tillsatser och falska förhoppningar. Dessutom är de galet dyra.

Undviker du kolhydrater kommer kroppen på andra sätt att få energi, förutom fett förbränns våra lagrade kolhydrater (glykogen). När glykogen förbränns så frisläpps vatten och du går ner i vikt. Äter du kolhydrater igen kommer de att binda vatten och då går du upp i vikt!

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.