Mölksyraträning och amning – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Mölksyraträning och amning

Efter en härlig joggingtur i platta Berlin!
Efter en härlig joggingtur i platta Berlin!

För min del har det inte blivit några hårda träningspass sedan jag födde min andra son. Jag har inte haft suget då jag varit så oerhört trött. Det tar på krafterna att inte få sova. Träning på medelhögintensitet har däremot fått mig att piggna till, en av många härliga fördelar med träning!

Nu gör det ingenting att jag inte velat träna på hög intensitet, en del studier menar att IgA och IgA1 som är två infektionshämmande proteiner, minskar efter hårda träningspass. Andra studier som jag hittat visar motsatsen.

Som mycket forskning inom kost och träning tar det tid innan man får klara riktlinjer. Många menar att bröstmjölken sinar efter hårda träningspass samt efter stress, (hård träning är också stress för kroppen). Jag har inte hittat några relevanta studier som bekräftar detta men jag tycker inte att det verkar helt orimligt. Kroppen prioriterar “flykt” vid stress, all kraft går till musklerna och då är det inte konstigt om mjölken sinar. Amning är ju energikrävande.

Vad som är säkert är att bröstmjölken smakar annorlunda efter mjölksyraträning. Har du orken och viljan att träna hårt och fortsätta servera god bröstmjölk kan du alltid göra som Ohly, pumpa ut mjölk innan passet.

En timme efter avslutat mjölksyrapass är mjölksyran borta och du kanske kan träna in ditt träningspass så att barnet inte behöver äta just den timmen.

Glöm inte heller dig själv, du behöver ju såklart äta och dricka massor efter hårda träningspass!

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.