Sofias träningsprogram del 1 – Föräldrafitness

Föräldrafitness

Sofias träningsprogram del 1

Sofia med lånad Einar
Sofia med lånad Einar

Här är Sofia nybliven tvåbarnsmor till Hedvig (2 år) och Vera (7  veckor).

Sofia är en av deltagarna i mammapilates tillsammans med Vera. Fram till midsommar kommer Sofia att träna efter ett anpassat träningsprogram som passar nyförlösta mammor. Del 1 (lättare variant) kommer att pågå i 3 veckor med start idag.

Sofias mål är framförallt att bli starkare samt att gå ned några kilon till den ursprungsvikt som hon hade innan hon blev gravid. Eftersom Sofia ammar är det viktigt att viktnedgången går långsamt. Förlorar hon fettmassa snabbt kommer de miljögifter som lagras i kroppen frigöras och gå ut i bröstmjölken.

Under fyra dagar ska Sofia skriva upp allt hon äter och dricker. Det ska sedan beräknas för att se hur hennes matsituation ser ut och vilka förändringar som skulle kunna göras. Därefter kommer Sofia att få en kostplan beräknad efter hennes energi- och näringsbehov. Den kommer ni att kunna ta del av nästa vecka.

 Sofia har haft en komplikationsfri förlossning och har varit på efterkontroll där hon fått godkännande till att börja träna.

Så här ser Sofias träningsprogram ut de närmaste 3 veckorna:

Måndag: Vila

Tisdag: 1 timmes rask barnvagnspromenad

Onsdag: 1 timmes rask barnvagnspromenad

Torsdag: 50 minuter pilates/styrketräning tillsammans med Vera

Fredag: 1 timmes rask barnvagnspromenad

Lördag: 30 minuter lätt intervallträning (löpning i prattempo varvat med promenad).

Söndag: 50 minuter pilates/styrketräning tillsammans med Vera

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.