Tips på att hålla motivationen uppe när du tränar… – Elsas Dagbok
Josephine

Elsas Dagbok

Annons

Tips på att hålla motivationen uppe när du tränar…

Hallå fina!

Träna…ja varför tränar man och rör på sig?

Vissa gör det för att de har det som jobb, andra för att de vill må bra, förebygga sjukdomar, få en bättre hälsa, eller för att det är roligt, eller för att känna sig snygg eller en kombo av lite av varje.

Varför tränar jag? 

Jag tränar och rör på mig för att jag tycker det är roligt och för att jag mår så bra utav det. Jag investerar i mig själv både på lång och kort sikt.

Jag orkar mer, har längre tålamod, jag blir stark, blir en bättre mamma, vän och fru, jag känner mig snygg och pigg och endorfinerna flödar. Och så vill jag visa Elsa att rörelse är roligt! Jag vill vara hennes förebild och “smitta” henne med den goda smittan.

Men ibland min vän så sviktar motivationen…det är helt naturligt tycker jag.  Livet och dess motgångar som vi lever kommer emellan och då är det är extra viktigt att hålla i träningen.

Hur gör jag för att hålla uppe min motivation?

Nu äntligen efter många år så har jag hittat hem i träningsvärlden. Jag är en löpare…

Jag som fullkomligt hatat att springa…Jag har spelat fotboll på hög nivå i flera år, spelat innebandy, gått på gym, gått på gruppass osv men lessnat ur efter ett tag…Men nu äntligen har jag hittat min grej!

Nu när jag hittat löpningen så har det för mig inneburit att min motivation oftast finns där även om vädret är regnigt eller att jag haft en dålig dag.

Nu vet jag hur gott träningen och löpningen gör mig. Hur positivt det är för mig och min omgivning. Så även om jag inte känner mig tipptopp jämt så går jag iväg och tränar. Jag bara gör det! Och känslan efteråt är priceless.

För att hålla motivationen uppe så har jag lite små tips och trix längs vägen…

Mina motivationstips.

Jag har satt upp ett två större mål med min träning och längs vägen fram till det så har jag delmål.

Mina stora mål för i år är AXA kvartsmaraton och Tjejmilen.
På vägen dit har jag satt upp små delmål så när jag nått dem så unnar jag mig något. T e x nya träningskläder, en massage, en ny tröja eller något annat som jag vill.

Eller som när jag sprungit AXA kvartsmaraton ska jag få dricka gottigt bubbel när jag går i mål och sen på kvällen gå ut och äta en riktig lyxmåltid.

Jag har även förebilder i träningsvärlden som jag finner insperation och motivation hos. Två stora förebilder just nu är Ida B Olsson och Petra Månström. Underbara tjejer!

Jag hittar även motivation i sociala medier som Instagram och Facebook samt att jag lyssnar på olika poddar som handlar om träning. Två favoriter är Träningspodden och Maratonpodden.

Men den som motiverar och inspirerar mig allra mest är Elsa. Denna ljuvliga lilla tjej som får mig att vilka vara mitt allra bästa jag varje dag. Hon är min största motivation och insperationskälla.

Tack vare att jag funnit min träningsform och som ett tack till mig själv så ska jag som en liten avslutning på året åka till Åre på Röhnisch träningsevent. Det är något som jag ser fram emot med glädje. Woop, woop och happy Clappy!

Så till dig som inte hittat din grej ännu…Våga pröva dig fram…det är aldrig försent. Var snäll och givmild mot dig själv längs vägen och kom ihåg att all rörelse är bra. Du är värdefull och perfekt precis som du är. Jag hejar på dig i alla väder! Tillsammans blir vi vårt bästa jag! Lycka till! Kram J

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
Josephine

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Sofia

    Jag älskar att träna men tyvärr har jag varit sjuk 1v :( , tar nya tag på måndag o låter kroppen vila . Kika gärna in hos oss , skriver om småbarnslivet mellan Sverige o Spanien då vi har hus både här o i Marbella . <3

Annons