Bröllopsform – Vecka 6 – Cecilia Ehrling Danermark
ceciliaehrling

Cecilia Ehrling Danermark

Annons

Bröllopsform – Vecka 6

Fredrik här igen och dags för fredagsavstämning…

Nu är vi inne på sjätte veckan och på söndag är vi halvvägs igenom vårt program. OJ! vilken skillnad det är på både mig och Cissi sen starten. Kläderna sitter så mycket skönare och bättre. Vissa av våra plagg, framför allt mina, har till och med blivit ganska rejält för stora. Kommer bli dyrt att uppdatera garderoben. Haha!

Nästa fredag kommer vi presentera halvtidsresultatet.

 

Fråga Robin
Kommande veckor kommer vår dietist och PT Robin Malmström svara på några frågor om kost och träning. Den här veckan svarar han på frågor om kost. Har ni frågor ni vill ställa till honom så är det bara att fråga på i kommentarsfältet så ser vi till att han svarar på dem i nästa veckas inlägg. Dagens frågor kommer lite längre ner i det här inlägget.

Förra veckan var vi som sagt i Palma på en träningsresa. Cissi körde på som tusan. Dels med egen träning plus att hon höll i två dansklasser om dagen där hon studsade runt som en studsboll. Jag var helt bombsäker på att det skulle synas ordentligt på hennes resultat men faktiskt inte. När det var dags för invägningen i söndags så låg hon kvar på exakt samma siffror som veckan innan.

Vilket ger sen starten:
-2,3 kg. Midjemåttet har minskat med 5 cm och rumpan med -5 cm

För min egen del trodde jag faktiskt att jag skulle stå helt stilla, kanske till och med gå upp. Detta för att jag i mellan mina träningspass inte gjorde något annat än att lata mig vid poolen. Maten var inte heller riktigt lika bra som hemma (om än att den var väldigt bra). Men, så fel jag hade… Hade fortsatt tappa både i vikt (1,7 kg) och midjemått (2 cm).

Det ger ett totalt tapp sen starten om 8,5 kg och en minskad midja om 12 cm. Detta på bara fem veckor! Måste säga att Robins upplägg verkligen funkar ihop med våra mål för både mig och Cissi.

Vi landade i Sverige natten till lördagen och då stod några timmars sömn på schemat innan vi skulle iväg och träffa Robin för ett lättare träningspass samt att vi passade på att ställa lite frågor. Här har ni Robin och Cissi in action: IMG_9206IMG_9195

 

3 frågor till Robin om vår kost

  1. Vi äter ju faktiskt mer nu än vad vi gjorde innan och ändå har vi gjort fantastiska resultat på den här korta tiden. Om man vill gå ner i vikt och även ”snygga till kroppen” lite utan att behöva svälta sig, vad är de tre viktigaste sakerna att tänka på?

    Svar:
    1. När man vill deffa till sig utan att behöva gå runt hungrig hela dagarna så är det viktigt att välja livsmedel som mättar bra, Man ska undvika livsmedel som triggar hungern. Fullvärdiga proteinkällor som t.ex. kött, fisk och fågel har förmågan att mätta väldigt bra eftersom det tar lång tid för kroppen att bryta proteinerna till aminosyror i magsäcken vilket håller oss mätta länge.

    2. Undvik halv- och helfabrikat då de ofta innehåller snabba processade kolhydrater med tillsatt socker vilket triggar hungern eftersom socker i blodet frisätter hormonet “ghrelin” vilket stimulerar aptiten som på sikt kan leda till leptin resistens. Då får man problem med aptitregleringen och man börjar automatiskt inta mer kalorier än vad vi behöver eftersom att våra mättnadshormoner är ur balans.

    3. Viktigast av allt – Skapa långsiktiga resultat! Det handlar alltid om att hitta en sund livsstil som man trivs med. Upplever man sin kosthållning eller träningsform som dötrist kommer det garanterat inte bli långsiktigt och ganska snart faller man tillbaka till sina gamla vanor igen. Så, om du ännu inte hittat en träningsform där du ser framemot nästa pass tycker jag absolut det är värt att prova på andra sätt att träna på. Testa dig på en massa olika saker tills du hittar en träningsform som du blir hooked på.

 

  1. Vi ska ju tillaga maten i kokosolja, varför det och inte t.ex. olivolja?Svar:
    Kokosfett innehåller korta SCT och MCT fettsyror som absorberas och tas  upp snabbt av tunntarmen vilket innebär att kroppen inte behöver frigöra galla för nedbrytningen av kokosfettet. SCT omvandlas direkt till energi i levern istället vilket gör att få av dessa fetter går till fettcellerna och lagras. Kokosfett har även en termogen (temperatur höjande) effekt vilket ökar fettförbrännande effekt.

 

  1. Utöver det vi äter så stoppar vi ju även i oss lite olika tillskott. Vad är det för saker vi egentligen stoppar i oss och vad hjälper de till med/vad är de bra för?

    Svar:
  • Chromium – Krom är ett mineral som är med och reglerar blodsockret, insulinkänsligheten och har även egenskapen att dämpa sötsug.
  • ZMA – Innehåller zink och magnesium vilket är viktigt för muskeltillväxt eftersom dessa ämnen är för upprätthållandet av normala muskelbyggande hormonnivåer.
  • Vassleprotein (ett pulver som blandas med vatten) – Eftersom att ni inte äter några mjölkprodukter är detta helt enkelt ett snabbt och smidigt fullvärdigt mjölkprotein.
    Freddans kommentar: Det här är riktigt gott och finns i flera olika smaker. Vad sägs om nutella, piggelin, dumlekola, mm? Det dricker vi som mellanmål och har man lite framförhållning kan man vispa sin shake riktigt länge så den blir ordentligt fluffig. Sen lägger man den i frysen eller kylen så blir det som glass eller en god “pudding”. Som att äta godis till mellanmål. 🙂
  • D-vitamin 5000IE – Att ni äter D-vitamin beror på den enkla anledningen att vi bor i Sverige lider av D-vitaminbrist under vinterhalvåret. D-vitamin är viktigt för framförallt hormonbalansen, näringsupptaget, immunförsvaret, skelettet, ämnesomsättningen.
  • BCAA – Det är ett protein som tas upp väldigt snabbt i kroppen. I princip innehåller det 0 (noll) kalorier.

IMG_9221
Vi tackar Robin för svaren på våra frågor och vill du läsa mer om liknande saker, få träningstips, veta hur du blir av med dina ryggsmärtor eller andra intressanta saker så brukar han skriva och publicera en hel del på sin hemsida. Gå i så fall in och kika på www.nosugarneeded.se

 

Nästa vecka svarar han på frågor om träning. Som jag skrev i början, har du några frågor så ställ dom i kommentarsfältet. Det behöver inte bara röra träning så har du ytterligare funderingar om vad och varför man bör eller inte bör äta vissa saker eller om det är nått annat du funderar på så är det bara att fråga på. 🙂
Trevig helg!

//Freddan

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
ceciliaehrling

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Katti

    Hej, jag undrar om man bör undvika mjölkprodukter om man tränar, vill gå ner i vikt och minska den ‘mjuka’ magen?!🤗
    Använder mjölk i frukost-smoothie men proteinpulver, sen även keso blandat med kvarg till lunch el mellanmål. Även ost på finncrisp vid mellsnmål m ägg -e det ‘fel’? Och vad ska jag i så fall äta istället ??

    1. ceciliaehrling
      ceciliaehrling

      Hej Katti, Freddan här. Jag ska precis skriva ett “extrainlägg” där Robin svarar på lite frågor. Jag har skickat frågan vidare till honom och hinner han svara innan jag är klar så tar jag med det i inlägget. Annars hoppas vi att han hinner svara på frågan till morgondagens inlägg. Så, håll utkik. Svar kommer. 🙂

  2. Putte

    Hur snabbt kan man få ett träningspass överstökat samtidigt som det ändå gör nytta? Och vilken träningsform är mest effektiv för att bli av med “gubbmagen”?

    Jag är väldigt imponerad och avundsjuk på er disciplin och resultat, som givetvis hör ihop. 👍👍👍👍👍

    1. ceciliaehrling
      ceciliaehrling

      Tack! Det var lite jobbigt de första veckorna men nu går det på rutin och är inte alls “jobbigt” eller svårt att planera in. Lite som att borsta tänderna. 🙂

      Jag passar vidare frågan till Robin så får du svar på bloggen på fredag. //Fredrik

      1. Putte

        Tack för svaret! Det borde väl kunna gå att köra HIIT intervaller på en crosstrainer? Jag har en som inte är direkt utsliten hemma. 😉
        Och då blir man enligt tabellen du har i länken köra minst 40 min eftersom jag är man. Har jag förstått det rätt då?

  3. Jessica

    Hej! Vad grymma ni är! Om jag förstått det hela rätt så dricker ni nästan enbart vatten. Kan man dricka t.ex. cola zero som inte innehåller några kalorier?

    1. ceciliaehrling
      ceciliaehrling

      Fredda: Hej och tack!
      Det var en bra fråga. Innan vi satte igång drack vi mycket cola zero men har slutat helt med det då vi, som du skriver, nästan enbart dricker vatten (och lite kaffe). Varför vi slutat beror helt enkelt på att det inte stod med på listan över saker vi får äta/dricka och i ärlighetens namn har vi varit väldigt dåliga på att ifrågasätta vad Robin sagt. :p Jag passar frågan vidare till honom och återkommer med svar på fredag.

Annons