Igår fick jag den konstigaste/obehagligaste pressinbjudan jag fått sedan jag börjat blogga – en inbjudan till ett event för en ny klädbutik i Stockholm som ”välkomnar ett smalare ideal” och bara säljer plagg i ”size zero”. När jag läste mailet blev jag först alldeles paff och sedan började jag fundera på om det var ett skämt/PR-trick då flera bloggare verkar ha fått samma mail men vilket företag vill förknippas med något sådant? Jag hoppas verkligen att det är ett PR-trick för något bra, att de ”vänder på steken”, men tyvärr kan denna butik mycket väl vara på riktig då ”size zero”-begreppet knappast är något nytt. När jag började blogga för ungefär 9 år sedan blomstrade just ”Size zero”-trenden som aldrig förr men under de senaste åren tycker jag mig ha märkt en mer hälsosam trend som sakta men säkert börjat få fotfäste i delar av modevärlden. En trend där vi inte behöver vara stöpta i exakt samma form och där en sund kropp hyllas mer än en utmärglad. Jag tycker självklart att det är bra att det finns storlekar för alla men då tycker jag att det är betydligt bättre att ha som t.ex. Asos.com and Topshop.com som har flera olika kategorier så att det ska finnas något för alla, inte exkludera som butiken ovan gör. Nu tror jag inte att denna butik, om den verkligen finns, kommer att bli särskilt långlivad men det är ändå skrämmande att strävan efter att vara så smal som möjligt fortfarande är en så pass stor trend inom modevärlden. Det är trots allt 2013 och jag tycker att det är dags att kvinnor ska få se ut som de själva vill (smala/mulliga/kurviga/tjocka o.s.v.) och inte vara tvingade in i en mall för att kunna hitta kläder som passar och känna att de ”duger”. Innan jag avslutar vill jag uppmana er att ta avstånd från butiker som medvetet sänder ut negativa signaler till unga kvinnor och be gärna andra butiker om mer variation på storlekar för i ärlighetens namn kan det behövas en förändring på de flesta ställen!
Jag hoppas att vi (modebloggare, bloggläsare, konsumenter, butiksägare och press) tillsammans kan jobba för en modebransch där flera ”ideal” tillåts och frodas samtidigt!
/Yesterday, I recieved the strangest invitation I’ve ever gotten since I started to blog – an invitation to an event for a new store in Stockholm who ”welcomes a skinnier ideal” and only sells garments in size zero. When I read the mail, I first felt a little chocked and after a while I thought it was a joke or PR campain since many bloggers has recieved the same email but which company wants to be associated with something like that? I really hope that it is a PR campain for something else, something good that make us think more of this, but it can just as well be a true store since the ”size zero” term isn’t something new. When I started to blog for nine years ago, the ”size zero” trend was very big but the last couple of years I think there has been a change to the better. Now, everybody don’t have to look exactly the same and some parts of the fashion industry encourages a healthier body and not only super skinny. And I do think it’s good that there are sizes for everyone but I think it’s better to do it as for example Asos.com and Topshop.com, who has different categories and don’t exclude people, than to do it as the store above. I don’t think this store, if it’s real, will be here for long but it frightens me that the super skinny ideal still is one of the biggest trends in the fashion world. It is 2013 and I think it’s time to let women look just as the want (skinny/fit/curvy/fat and so on), and don’t have to feel the pressure to fit in an ideal to be able to find clothes and feel like they are ”good enough”. Before I end this blog post, I want to encourage you to not shop at stores who deliberately send out a negative message to women, and also to to ask other stores for a more variety in sizes! I hope that we (fashion blogger, blog readers, consumers, store owners and media) together can work for a fashion industry with lots of ideals where everybody can fit in!
THE SIZE ZERO TREND – NO THANKS
Kommentarer
Lämna ett svar
Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Det blev visst som jag sa såg jag nu! Det var en PR grej för Frisk & Fin. En organisation som stödjer människor, och deras anhöriga, i ätstörningar. Det kommer ju upp mycket inlägg på bloggarna nu ser jag om denna kampanj och att man kan lägga ett bidrag som stödj. Hoppas att det bara skapar diskussion och inte försämrar det hela för människor (i alla åldrar 🙂 ) som har, haft eller tendenser till ätstörningar. Ha det gott. Kram på dig
Väldigt bra skrivet! Kan bara hålla med.
Det dök upp en reklam för detta märke (antar jag iaf). Många upprörda kommentarer där också, själv anmälde jag deras sida. Man får verkligen hoppas på att de inte menar allvar i det, bedrövligt och vidrigt annars.
Mycket bra skrivet.,,, men du skrev att vi behöver ”ta avstånd från butiker som medvetet sänder ut negativa signaler till unga kvinnor…”, men det gäller alla kvinnor. Inte bara dom yngre kvinnorna. Jag tror att alla åldrar av kvinnor kan påverkas av ”butiker” som beter sig på detta sätt. Jag hoppas att detta endast gjordes för att skapa diskussioner och få folk att tänka efter lite, men tyvärr kan folk påverkas av även sån PR. Mycket bra skrivet och jag håller helt med. Hoppas att alla tar avstånd! Ha det gott. Kram
Först tänkte jag: ”helt klart något för mig”. Men en butik med bara en storlek, är det ett skämt eller?! Nej, väldigt bra skrivet. Så ska det inte alls vara.
Riktigt bra skrivet Anna! Jag håller med om att det ska finnas något för alla, liten eller stor men eftersom det kan bli för dyrt för butiker att ha en valdigt bred sortiment så väljer många att profilera sig. Och helt okej det med, som det finns affärer för plus size så ska det finnas för mindre också. Men att marknadsföra sig med ”do you fit in?”, att man ska passa in i mallen, i size zero trenden..att uppmana till att bli smalare för att man inte duger..då tycker jag att de går över gränsen. Men helt säkert ett PR trick då det verkligen upprör och skapar åsikter och bra sådana, var jag än har läst om detta så har det funnits kloka människor som förstår att denna typ av marknadsföring inte är okej.
Kram
Det är PR! Och se vilken genomslagskraft det har fått, skrämmande
Håller verkligen med dig, tack för orden! Jag läste om detta på en annan blogg också och jag kan heller inte förstå att detta är sant. Alla ska få vara och se ut som vi alla gör, utan uppmaningar och pekpinnar!
Bra skrivet Anna!! Kram 🙂
All heder till dig! Du är så klok och jag är stolt över att läsa din blogg. Tack Anna att du är den du är. Kram