Det ljuva 40+ livet

Vår resa till Åbo

FinlandDet blev en liten utlandsresa för oss denna sommar. Tyvärr inte till sommarvärmen nere i Europa utan till Finland. Men, även om inte resan blev så lång och landet är så annorlunda så är det ändå härligt med miljöombyte och lite exotiskt med en annan valuta.

Resan gick med med Tallink Silja Galaxy. Väl ombord började vi med att äta middag på Grill House. Barnen åt barnbuffé med köttbullar, kyckling, lax, pannkakor, pommes frites, potatismos, grönsaker, muminkex och donuts. Jag valde att äta mig mätt på förrättsbuffén och sambon tog en burgare från menyn.

Sedan rekade vi butikerna. Lillasyster köpte en parfym, vilket var planerat sedan länge. Det blev en glittrande Victorias Secret body mist LOVE SPELL.
Klockan 21 stod vi (läs barnen) redo på dansgolvet för Lilla Mys disco. Det blev ballongdans, dasnstopp, härmdans och kurragömma. Innan Lilla My tog farväl för att gå och lägga sig delades det ut varsin klubba till dansdeltagarna.

Finland3Vi bodde i en A-hytt med havsutsikt (5626), vilket var trevligt. MEN det var ett rysligt oväsen från motorer och propellrar och det vibrerade och dånade rejält i väggarna. Den sköna nattsömnen uteblev.

Klockan 06:10 finsk tid (05:10 svensk tid) Knackade det på hyttdörren och sedan stack någon in huvudet och sa ”god morgon”.

Finland4När klockan var sju stod vi med fötterna på Finsk stadig mark. Vi beslutade att ta en taxi till Nådendal och bad om fast pris på €34. Lokalbuss nummer 1 går till Salutorget, där man enkelt byter till buss 6 eller 7 för vidare resa till Nådendal. Pris för lokalbuss €3 per vuxen & €1.50 per barn.

Finland1Vi hade bokat in oss på Spahotellet, men rummet var inte klart förrän vid 14 så vi fick ställa in väskorna i bagagerummet under tiden. I väntan på att Muminvärlden skulle öppna klockan 10 gick vi och åt frukost i godan ro.

Finland5Från hotellet finns ett minitåg som åker till och från Muminvärlden. Det kostar €7 för vuxen och €5 för barn T/R.
Vi valde att gå de 1,5 km till Muminvärlden, vilket var en riktigt fin promenad längs med vattnet.

Finland9Strax efter öppning tågade vi in i Muminvärlden och en detaljerad beskrivning av vår dag finns här.

Finland6Vi njöt av att få sova ut i sköna hotellsängar eftersom alla var riktigt trötta efter båtresa och en heldag i solskenet på Muminvärlden. Frukostbuffén intogs nästan i sista sekund innan den dukades bort.
Efter utcheckning spenderade vi många timmar i hotellets spa och poolavdelning. Utanför stod regnet stundtals som spön i backen, men framåt eftermiddagen klarnade det upp.

Finland7Vi tog ett parti minigolf på hotellets terrass (€18 för familj). Vissa hål var i stort sett helt omöjliga och vi begränsade oss till max 10 slag. Det blev en hårfin seger för sambon i familjefejden.

Finland8Efter den rafflande golftävlingen tog vi vårt pick och pack och gav oss in till Åbo där vi åt en sen lunch och en smarrig glass till efterrätt.

Finland2Vi tog oss till Tallink Silja Baltic Princess med buss från Salutorget.
Vid avgångstid satt vi och blickade ut över den finska skärgården från fönstret på Restaurang Lobster.
Barnen åt med god aptit varsin halv hummer. Jag åt en bakad röding och sambon färska räkor samt en toast med kräftröra.

Eftersom vi tyvärr hade fått en lika bullrande hytt (5627) på hemvägen valde vi att vara vakna länge. Vi lyssnade till en finsk stjärnartist som sjöng för oss kända låter, men med finsk text.
Sedan såg vi på midnight show med sång och dans innan vi drog oss tillbaka och fick några timmars sömn innan ankomst i Stockholm klockan 06:00.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!