Squat Challenge

Jag brukar inte hoppa på denna typ av utmaningar som rätt ofta cirkulerar i träningsbloggar och bland vänner på Facebook. Men idag kände jag ett sug när jag såg Elaines Instagrambild. Ja, jag vill också utmana mig med en massa benböj närmsta tiden. Jag gillar upplägget med vila var tredje dag och stegringen av antalet. Vad som händer efter 30 dagar vet jag inte. Förhoppningsvis har jag starkare ben än vad jag har idag vilket kan hjälpa mig i sommarens löpning.

Någon som hakar på?

15 Svar på “Squat Challenge”

  1. Elin

    Jag startade en liknande för ungefär tre veckor sedan (skillnaden är vila var fjärde dag istället, http://stepup2fitness.se/blogg/utmaning-i-knaboj/ ) och den är tungt, galet tung!
    Längtar tills den här veckan är över, då ska jag inte göra en squat till på länge ;)

    Svara
    • Spark i baken

      Förstår att man blir rätt trött på övningen – då är det bra att det finns en massa andra sköna övningar att köra därefter :-)

      Svara
  2. Ywe

    Jag är på, har dock redan börjat så är på dag 4 nu och vilar från benböjen :)
    Måste passa på att säga att du verkligen inspirerar på ett så skönt och hälsosamt sett, du har verkligen gett mig en spark i baken när det gäller min träning. Förra året startade jag lite smått med att gå pw’s och jogga för att förbättra min obefintliga kondition (mkt stillasittande som student) och i år har jag börjat gå till friskis med en kompis och tycker att det är kul! Äntligen är träning bara något positivt som får mig att må bra och inte något som är jobbigt att ta sig till och som därför inte blir av. Tack för all inspiration!

    Svara
  3. Emelie

    Ja men varför inte! Har aldrig gjort nån utmaning tidigare så man får väl pröva nu då:)

    Svara
  4. Clara - erdoderdo

    Jag blev klar i fredags! Ett bra sätt att få in tekniken på squats, även om det på slutet var mindre bra utfört för mig :-) Nu siktar jag på en rörlighetschallenge

    Svara
  5. Camilla

    Jag är med. Eller jag ska försöka.. Är bra på att starta utmaning, men inte alltid lika bra på att fullfölja.
    Kollade på länken, funderar lite över tekniken i benböjen. Vad är ”prioriterat” stolt hållning eller djupet? Samt bredden på benen, höftbrett eller bredare? Ja har fått för mig att bredden bara påverkar var på muskeln du kommer åt.

    Svara
    • Spark i baken

      Tappar du tekniken finns ingen mening med att gå djupare. Stanna där du har din gräns. Bredare fötter gör att du kommer djupare, och muskelanvändningen ändras lite. Finns inget rätt eller fel där, tycker det är bra att variera bredden något för bästa effekt.

      Svara
  6. Camilla

    Jag började i fredags så jag är definitivt på. Förhoppningsvis börjar min plattröv puta lite efter den här månaden.

    Svara
  7. Sofia Papadopoulos

    En rolig utmaning.
    Jag och min sambo har precis gjort 75 reps och är alltså inne på dag 6 =)

    Svara
  8. Fröken Svår

    Jag är på! Startade igår.

    Svara
  9. Kat / An English Mamma

    Har börjat idag! Tack för tipsen :)

    Svara
  10. Linda

    Tänkte också köra på det här! Men alltså, ska man göra allt på en gång, liksom 250 st i streck?! Eller kan man liksom dela upp det, haha?

    Svara
    • Spark i baken

      Jag delar upp det, skakar loss benen lite emellanåt. Tycker inte man behöver köra dem i ett svep.

      Svara
  11. Rebecca

    Någon som genomfört utmaningen som kan säga någonting om resultatet? Är det värt det?

    Svara
    • Spark i baken

      Jag har genomfört den – har skrivit en sammanfattning om den. Jag tycker den var bra på så sätt att jag upplevde att jag fick mer aktivering av mina rumpmuskler som annars inte jobbar lika bra som de kan. Nu fick jag nöta in en bra kontakt med dem och det hjälper mig i annan träning.

      Svara

Skriv ett svar

KÖP MIN NYA BOK

Terese Alvén

Mamma till Charles 4 år och Tilde 1,5 år. Gift med Glenn och bor i Vasastan, Stockholm.

Har bloggat sedan 2007 om träning, hälsa, ätstörningar och välbefinnande. Blandar information med inspiration i alla dess former.

Är utbildad personlig tränare, kostrådgivare och instruktör och har jobbat med träning i över 15 år.

Frilansar som skribent, träningsexpert och webbredaktör. Är författare till självbiografin "Viktig - från matmissbrukare till träningsförebild" (2013) och "Träna tillsammans med familjen".

Kontakta mig på: terese@sparkibaken.se

Träna tillsammans med familjen

Följ mig på instagram: @sparkibaken

KÖP MIN BOK

Arkiv

Läs liknande bloggar

    Mest kommenterade just nu

    1. Elsas dagbok
      “Hallå finaste! Hemkommen från Elsas storebror…”
    2. Anitha Schulman
      “TACK för alla tips och jag…”
    3. Familjen Annorlunda
      “Flera dagar utan ett tecken på…”
    4. Thaimorsan
      “Jag verkligen… Nu när jag kolla…”

    Mest gillade just nu

    1. Familjen Annorlunda
      “Flera dagar utan ett tecken på…”
    2. Tolvbarnsmamman
      “Jag har haft några hektiska dagar…”
    3. Frank & Jag
      “Äntligen fredag! Idag blir en lugn…”
    4. hejhejvardag
      “Kära läsare! Eller lärare som jag…”

    Senast uppdaterade

    1. Sabina Flinkenberg Veii
      “Idag hade jag besök av min…”
    2. Frank & Jag
      “Ikväll har jag suttit i vardagsrummet sedan…”
    3. Livet med en Tom - om livet med min prins
      “I veckan hämtade jag ut min…”
    4. Mammaliv i Nashville
      “Denna dagen har varit såå tråkig.…”