Blogg Loppi

Squat Challenge


15 Apr 2013

Jag brukar inte hoppa på denna typ av utmaningar som rätt ofta cirkulerar i träningsbloggar och bland vänner på Facebook. Men idag kände jag ett sug när jag såg Elaines Instagrambild. Ja, jag vill också utmana mig med en massa benböj närmsta tiden. Jag gillar upplägget med vila var tredje dag och stegringen av antalet. Vad som händer efter 30 dagar vet jag inte. Förhoppningsvis har jag starkare ben än vad jag har idag vilket kan hjälpa mig i sommarens löpning.

Någon som hakar på?

Publicerat i Träning | 15 april 2013, kl 10:52 | Etiketter , ,

15 kommentarer till “Squat Challenge”

  1. Elin skriver:

    Jag startade en liknande för ungefär tre veckor sedan (skillnaden är vila var fjärde dag istället, http://stepup2fitness.se/blogg/utmaning-i-knaboj/ ) och den är tungt, galet tung!
    Längtar tills den här veckan är över, då ska jag inte göra en squat till på länge ;)

    • Spark i baken skriver:

      Förstår att man blir rätt trött på övningen – då är det bra att det finns en massa andra sköna övningar att köra därefter :-)

  2. Ywe skriver:

    Jag är på, har dock redan börjat så är på dag 4 nu och vilar från benböjen :)
    Måste passa på att säga att du verkligen inspirerar på ett så skönt och hälsosamt sett, du har verkligen gett mig en spark i baken när det gäller min träning. Förra året startade jag lite smått med att gå pw’s och jogga för att förbättra min obefintliga kondition (mkt stillasittande som student) och i år har jag börjat gå till friskis med en kompis och tycker att det är kul! Äntligen är träning bara något positivt som får mig att må bra och inte något som är jobbigt att ta sig till och som därför inte blir av. Tack för all inspiration!

  3. Emelie skriver:

    Ja men varför inte! Har aldrig gjort nån utmaning tidigare så man får väl pröva nu då:)

  4. Clara - erdoderdo skriver:

    Jag blev klar i fredags! Ett bra sätt att få in tekniken på squats, även om det på slutet var mindre bra utfört för mig :-) Nu siktar jag på en rörlighetschallenge

  5. Camilla skriver:

    Jag är med. Eller jag ska försöka.. Är bra på att starta utmaning, men inte alltid lika bra på att fullfölja.
    Kollade på länken, funderar lite över tekniken i benböjen. Vad är ”prioriterat” stolt hållning eller djupet? Samt bredden på benen, höftbrett eller bredare? Ja har fått för mig att bredden bara påverkar var på muskeln du kommer åt.

    • Spark i baken skriver:

      Tappar du tekniken finns ingen mening med att gå djupare. Stanna där du har din gräns. Bredare fötter gör att du kommer djupare, och muskelanvändningen ändras lite. Finns inget rätt eller fel där, tycker det är bra att variera bredden något för bästa effekt.

  6. Camilla skriver:

    Jag började i fredags så jag är definitivt på. Förhoppningsvis börjar min plattröv puta lite efter den här månaden.

  7. En rolig utmaning.
    Jag och min sambo har precis gjort 75 reps och är alltså inne på dag 6 =)

  8. Fröken Svår skriver:

    Jag är på! Startade igår.

  9. Har börjat idag! Tack för tipsen :)

  10. Linda skriver:

    Tänkte också köra på det här! Men alltså, ska man göra allt på en gång, liksom 250 st i streck?! Eller kan man liksom dela upp det, haha?

    • Spark i baken skriver:

      Jag delar upp det, skakar loss benen lite emellanåt. Tycker inte man behöver köra dem i ett svep.

  11. Rebecca skriver:

    Någon som genomfört utmaningen som kan säga någonting om resultatet? Är det värt det?

    • Spark i baken skriver:

      Jag har genomfört den – har skrivit en sammanfattning om den. Jag tycker den var bra på så sätt att jag upplevde att jag fick mer aktivering av mina rumpmuskler som annars inte jobbar lika bra som de kan. Nu fick jag nöta in en bra kontakt med dem och det hjälper mig i annan träning.

Kommentera

Till toppen Vektorgrafik Sthlm AB
bg

Network-wide options by YD - Freelance Wordpress Developer