Spark i baken

Recension: Bodylicious

Titeln ”Bodylicious – så får du din drömkropp” och omslagsbilden med bara magar och hotpants gjorde att jag hade en något negativ inställning till boken innan den kom ut. Detta trots att jag gillar både Sofi och Julias bloggar och tycker de verkar ha en sund inställning till ämnet. Därför hoppades jag ändå att detta inte skulle vara en quickfix-bok med smalhets. Och jag blev faktiskt positivt överraskad av boken.

Visst, det finns ett ”bikini boot camp”-upplägg med i boken, men överlag blir jag inspirerad av att läsa och jag tycker tjejerna lägger sig på en bra nivå med kost- och träningstips. Det handlar mer om strong än skinny. Det är snygga träningsbilder, bra övningar, många personliga vinklar som lyfter boken ett snäpp och recept och kostråd där ingenting förbjuds, det handlar bara om mängd. Samma syn som jag har på hälsa.

Bra jobbat Julia och Sofi!

Charles enda kommentar angående bokens omslag är ”bada”. Han tror att tjejerna ska bada – så ja, lite lättklätt omslag är det allt. Men det är väl det som säljer, och man ska inte bara döma en bok efter omslaget.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer

Lämna ett svar

1. Mette

Har också varit lite negativt inställd till boken (även om jag samtidigt är nyfiken). Men det är framför allt titeln som fungerar avskräckande på mig. Bodylicious, det låter som att man tränar och äter för någon annan och inte för att man själv ska må bra. Det märks att tjejerna jobbar på en tidning och är vana att sätta rubriker!
    Men kul att det var en någorlunda bra bok iaf! Vet inte riktigt vad jag ska dra för slutsats av din bedömning. Tror du att boken är givande och utmanande för en person som redan kan mycket om mat och träning? Eller är det här mer en introduktionsbok? Om jag skulle köpa en enda bok om träning det här året, är det den? Eller vilken bok skulle det vara? (Det har ju kommit ut en hel del träningsböcker, men just därför hade det varit kul att höra vad du tycker!)

1. Spark i baken

Bra fråga, skulle säga att det är mer en introduktionsbok än någon som är väldigt insatt. Men även om jag tillhör sista kategorin blev jag inspirerad. Fick med mig ett par spännande recept samt inspiration som jag inte riktigt kan sätta fingret på, men jag lärde mig inte så mycket nytt.

2. Anna

Bokens framsida speglar inte heller min syn på hälsa och träning och definitivt inte min syn på jämställdhet. Författare som exponerar kroppen i syfte att sälja, tack men nej tack. Jag värderar jämställdhet och integritet högre än så, missar jag någon ”viktig” eller ”inspirerande” information som inte kan tillhandahållas i annat forum så må så vara… Jag får förhoppningsvis pepp och input från andra forum, t ex bloggar, artiklar och andra böcker.

3. Cindy

Sofi och Julias bok landade i min brevlåda idag och jag ser fram emot att börja läsa den. Min förhoppning är att den ska vara inspirerande och peppande. Kan erkänna att jag som du tyckte att omslaget var lite avskräckande…speglar inte riktigt min syn på hälsa och sundhet. Men min nyfikenhet gjorde att jag beställde den och jag gillar som du båda tjejernas bloggar. Hoppas på en boost i vintermörkret i alla fall 🙂

4. Annoula

Helt logisk slutsats!

Har för övrigt precis förhandsbeställt din bok till biblioteket så att den inte blir missad! Ser verkligen fram emot att läsa den!