Blogg Loppi

Dagens övning: ryggresning


05 Maj 2011

Startposition.

Ryggresning är en bra övning för att stärka upp ryggen. Den är bra för hållningen och att lättare orka sitta i en snygg och bra position på kontorsstolen hela dagen.

Tränande muskler: långa ryggmuskeln (m. erector spinae), stora sätesmuskeln (m. gluteus maximus), baksida lår (hamstrings).

RYGGRESNING
Gör så här:

- ställ in maskinen så att du känner höftbenen precis utanför kanten på dynan
- håll kroppen rak och sätt händerna bakom huvudet eller i kors över brösten
- sänk ner den raka överkroppen mot golvet
- när du är längst ner rundar du ryggen och för hakan mot bröstet
- rulla upp igen till en rak rygg.

Tips: det går att göra övningen med rak rygg genom hela övningen. Då blir det mer statisk träning för övre delen av ryggen (nu blir det mer dynamiskt). Vill du hålla i en viktplatta för att öka på tyngden är det bra att köra med rak rygg för att undvika för stort tryck på diskarna i ryggen.

Foto: Jane Nilsson, felicitasfoto.

Runda upp ryggen på väg upp.

Publicerat i Dagens övning | 05 maj 2011, kl 17:17 | Etiketter

4 kommentarer till “Dagens övning: ryggresning”

  1. Lotte skriver:

    Oh vad bra med lite tipps för övningar jag själv kör – mera sånt! :)

  2. pilla skriver:

    Snyggt linnet var i rosa. Först gillade jag inte det vi fick pa BBC men jag hade det utomlands till vardags i svettiga Thailand.

  3. Vilka grymma foton, antar att det är Jane som har tagit dem. Helt otroligt snygga är dem. Kanske bra att ge fett med creds till fotografen? =)

Kommentera

Till toppen Vektorgrafik Sthlm AB
bg

Network-wide options by YD - Freelance Wordpress Developer