Dagens övning: ryggresning

Startposition.

Ryggresning är en bra övning för att stärka upp ryggen. Den är bra för hållningen och att lättare orka sitta i en snygg och bra position på kontorsstolen hela dagen.

Tränande muskler: långa ryggmuskeln (m. erector spinae), stora sätesmuskeln (m. gluteus maximus), baksida lår (hamstrings).

RYGGRESNING
Gör så här:

– ställ in maskinen så att du känner höftbenen precis utanför kanten på dynan
– håll kroppen rak och sätt händerna bakom huvudet eller i kors över brösten
– sänk ner den raka överkroppen mot golvet
– när du är längst ner rundar du ryggen och för hakan mot bröstet
– rulla upp igen till en rak rygg.

Tips: det går att göra övningen med rak rygg genom hela övningen. Då blir det mer statisk träning för övre delen av ryggen (nu blir det mer dynamiskt). Vill du hålla i en viktplatta för att öka på tyngden är det bra att köra med rak rygg för att undvika för stort tryck på diskarna i ryggen.

Foto: Jane Nilsson, felicitasfoto.

Runda upp ryggen på väg upp.

4 Svar på “Dagens övning: ryggresning”

  1. Lotte

    Oh vad bra med lite tipps för övningar jag själv kör – mera sånt! :)

    Svara
  2. pilla

    Snyggt linnet var i rosa. Först gillade jag inte det vi fick pa BBC men jag hade det utomlands till vardags i svettiga Thailand.

    Svara
  3. Vladimir Bogodist

    Vilka grymma foton, antar att det är Jane som har tagit dem. Helt otroligt snygga är dem. Kanske bra att ge fett med creds till fotografen? =)

    Svara
    • Spark i baken

      Klart det är Jane, det står längst ner i inlägget :-) Hon är grym!

      Svara

Skriv ett svar

KÖP MIN NYA BOK

Terese Alvén

Mamma till Charles 4 år och Tilde 1,5 år. Gift med Glenn och bor i Vasastan, Stockholm.

Har bloggat sedan 2007 om träning, hälsa, ätstörningar och välbefinnande. Blandar information med inspiration i alla dess former.

Är utbildad personlig tränare, kostrådgivare och instruktör och har jobbat med träning i över 15 år.

Frilansar som skribent, träningsexpert och webbredaktör. Är författare till självbiografin "Viktig - från matmissbrukare till träningsförebild" (2013) och "Träna tillsammans med familjen".

Kontakta mig på: terese@sparkibaken.se

Träna tillsammans med familjen

Följ mig på instagram: @sparkibaken

KÖP MIN BOK

Arkiv

Läs liknande bloggar

    Mest kommenterade just nu

    1. Familjen Annorlunda
      “Eftersom Loppi haft spaminvasion så kunde…”
    2. Anitha Schulman
      “Alltså någon sa till mig att…”
    3. Filurmammans blogg
      “Till dopet bakade jag en morotskaka…”
    4. På Smällen!
      “Jag tänkte att jag skulle visa…”

    Mest gillade just nu

    1. Familjen Annorlunda
      “Intressant att läsa era kommentarer om…”
    2. Tvillingmorsan
      “Idag har vi ätit lunch med…”
    3. Elsas dagbok
      “Godmorgon finaste! Vi har nyss vinkat…”
    4. På Smällen!
      “Jag tänkte att jag skulle visa…”

    Senast uppdaterade

    1. Elsas dagbok
      “Här har vi myspys. Det brinner…”
    2. Tvillingmorsan
      “Idag har vi ätit lunch med…”
    3. Loppi.se
      “Har ditt barn torr, känslig hud?…”
    4. Livet med en Tom - om livet med min prins
      “Det kommer att bli lite rörigt…”