Blogg Loppi

Dagens övning, gravid: hunden med bålrotation


24 Jun 2010
Startposition: hunden med bålrotation

Startposition: hunden med bålrotation

Det här är en övning som är skonsam och bra för gravida. Självklart går övningen toppenbra att göra även som icke-gravid.

I övningen tränar du främst långa ryggmuskeln (m. erector spinae) och sneda magmusklerna (m. internus och externus abdominis). Men även musklerna runt skulderbladen hjälper till.

HUNDEN med bålrotation
Gör så här:

- stå på alla fyra med händerna under axlarna och knäna under höften
- spänn magen för att stabilisera
- rotera upp ena armen mot taket och låt bålen följa med. Ha kontroll under övningen och gå bara så långt att det känns bekvämt
- jobba kontrollerat ner igen
- upprepa, antingen genom att köra en sida i taget eller köra varannan.

Tänk på! Träna bara om du mår bra. Känns något obehagligt, avbryt. Träna för att hålla igång under graviditeten, inte för att förbättra din kondition och styrka, det får du fokusera på efter förlossningen. Undvik mjölksyra och utför alla övningar kontrollerat.

Slutposition: hunden med bålrotation

Slutposition: hunden med bålrotation

Publicerat i Dagens övning, Gravid, Träning | 24 juni 2010, kl 12:14 | Etiketter , ,

Kommentera

Till toppen Vektorgrafik Sthlm AB
bg

Network-wide options by YD - Freelance Wordpress Developer