På Smällen!

Bortskämda barn eller bara goda förutsättningar?

Jag fick en väldigt intressant kommentar igår på mitt inlägg om ipad-skalet vi har skaffat. Kommentaren handlade om att små barn inte borde få leka med en dyr surfplatta eftersom den egentligen är menad för vuxna. Och dagens barn verkar vara bortskämda eftersom deras egna leksaker inte duger längre. Kommentarskrivaren tyckte att barn var mogna för dyr elektronik som dator/telefon/surfplatta när är cirka 12-13 år. När jag läste det så blev jag nyfiken på vad resten av mina läsare tycker, men först tänker jag berätta var jag står i det hela.

Ipad för hela familjen

I vår familj är våra ipads till för hela lilla familjen, alltså även för Lucas. Jag skulle aldrig kunna köpa en ipad, dator eller en tv och förbjuda min son att använda den. Särskilt eftersom jag tycker att det är så viktigt att barnen lär sig använda tekniska prylar. Barnen är ju vår framtid och teknik är världens framtid. Det ser man ju bara på arbetsplatser idag, hur äldre och även dom som är runt 4 -50 år många gånger är lite mossiga när det gäller teknik. Dom har svårt att lära sig ny teknik och nya program medan dom yngre bara suger åt sig allt det ny. Jag vill ge min son all chanser jag kan att lyckas så bra som möjligt i livet och får han ett teknikintresse redan som barn så kommer jag uppmuntra det. Visst begränsar vi Lucas användade så att han inte sitter för länge, men jag tycker det är en självklarhet att han ska få använda den också.

Inte bara för vuxna

Ipad är verkligen inte bara för vuxna!! Det finns en miljon appar som är utvecklande för barn. Appar där man ska passa former, lära sig logik, lära sig språk, nya ord och prata! Jag ser bara möjligheter med ipaden! Det finns böcker som man kan läsa själv eller få upplästa och man kan göra egna böcker och spela in egen berättarröst. Man kan lägga in bilder på nära och kära och spela in en röst som säger namnen på alla. Jättekul om man vill att barnet ska minnas sina släktingar (även om barnen inte minns så lär dom sig namnen). Lucas tycker om musik så vi spelar ofta musik på ipaden, han kan välja själv vad han ska lyssna på/titta på.

Vi har köpt många barnappar, men också tankat en del gratis. Alla appar som Lucas använder är utvecklande på något sätt och jag måste faktiskt säga att jag tycker att många av dom är helt rätt för hans ålder och hjälper honom enormt med hans utveckling. Dessutom så uppmuntrar dom honom till att fortsätta med saker han gillar. Särskilt nöjd är jag med dom apparna som utvecklar hans tvåspråkighet, uppmuntrar hans tal och dom som utvecklar hans logiska tänkande. Han lär sig massa saker som vi inte hade tänkt på själva. Och språk är faktiskt typiskt en sån grej som barn lär sig mycket snabbare genom tekniken, där är jag ett levande bevis!

Lära sig att vara försiktig

Däremot tycker jag att det är viktigt att barnen tidigt lär sig vad dom får och inte får göra. Till exempel att dom ska vara rädd om saker och inte kasta ömtåliga saker på golvet. Vi låter inte Lucas kasta nåt på golvet, förutom sina bollar, just för att vi inte vill att han ska förstöra något. Han kanske inte förstår skillnaden mellan att kasta ipad i golvet och att kasta sin bok i golvet så därför får han inte kasta någonting som inte är ämnat för att kasta. Det kan ju bli repor i golvet också om han skulle kasta klossar och sånt. Jag tror det är bra att sätta gränser tidigt. Än så länge har han varit jätteduktig mmed det här och aldrig kastat något omtåligt, men jag litar inte på honom fullt ut än…

Utanförskap

Jag tror inte man ska göra saker framför barnen som dom inte får göra, det inleder ett utanförskap som barnet inte förstår. Varför får mamma äta godis men inte jag, varför får mamma titta på tv men inte jag, varför får mamma använda ipad men inte jag… Sånt tror jag inte är bra. Jag tror det är bättre att göra sånt som barnen inte får när dom sover eller inte är med. Lucas får till exempel inte äta godis, därför äter vi aldrig godis när han är med, inte ens i smyg. MEN självklart så måste man sätta gränser så barnen inte gör saker som är farliga för dom. Till exempel så får Lucas innte vara med vid spisen, men han får gärna vara med och bre mackor när vi ska äta frukost/kvällsmat. Då får han stå på en stol emellan oss så att han inte kan ramla. Vi är också väldigt noga med att han inte spelar något våldsamt på ipaden för vi vill inte att han ska se något obehagligt eller bli rädd.

Sätta förbud

Självklart ska inte barn få allt dom vill bara för att mamma och pappa inte kan säga nej, men man ska vara väldigt försiktig med att sätta upp för mycket förbud om man inte har en god anledning. Jag kan förstå andra som inte vill ge sin dyra elektronik till sina 1-åringar, men jag tycker att förbjuda teknik tills barnen är tonåringar är lite väl hårt och inte så utvecklande…

 

 

20141015-201437-72877711.jpg
Sötaste selfien med sötaste pussmunnen <3

Nu är ordet fritt! Berätta vad ni tycker!! Men inga påhopp tack, det tar jag ändå inte på allvar!

Och jag vet att en del tror att skärmanvändade är dåligt för småbarn men alla läkare jag har tagit upp det med säger att det finns bara lös forskning på det och dom har inte haftt tillräckligt med fall i sina studier för att komma med ett riktigt resultat, jag har även forskat runt lite själv, lite källkritisk måste man vara, annars är ju allt farligt och man kan inte göra nånting.

 

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. linn

    (inte njure och sådäe såklart men), vet vilka alla kompisat och andra är, kan peka ut dem, berättar när hon gjort i blöjan, kan rörelserna till barnsånger sen flera månader – imsevimse, i ett hus.. med flera, kan stors delar av texterna på de flesta barnsånger, vet vilka alla leksaker & sakwr är om man frågar henne, kan räkna en bit, visar upp wtt finger ocg säger ”ett år” om man frågar efter hennes ålder osb. JAG vet att M är ”tidig” men tänk att allt detta har hon lärt sig utan någon som helst elektronik! jag anser att det finns inget en surfplatta eller spel kan lära henne eller visa henne som jag inte skulle kunna? vi spenderar tiden på att kolla på djur, mata ankorna, måla i badet, baka, rita, vara på badhuset, pussla, läsa böcker, bygga mwd klossar, fingerfärg, ”hjälpa till” vid matlagning oxh allt annat.. aldrig kännt behov av att sätta henne vid elektronik (förutom när ci flög i 7 timmar, då blev det babblarna några gånger 😉 ) som sagt – vad är det man tror att ett spel kan bidra med som man själv som förälder INTE skulle klara av? det är jag nyfiken på! 🙂

    1. Emma - På Smällen!

      Jag brukar inte bry mig att kommentera sånt här, eftersom jag förstår på dina kommentarer att det finns en underliggande ton som jag egentligen inte vill bry mig om. Men jag vill bara säga att jag tycker att din dotter är jätteduktig och du ska vara stolt över henne!! Jag är det över min son också som är väldigt framåt när det gäller språk och dessutom pratar han TVÅ språk varav bara en person i hans liv pratar det ena som han just nu är duktigast på! Han är otroligt snabblärd! Jag tycker det är superkul att han gillar att måla vilket vi uppmuntrar. Han älskar att springa, gunga och dansa så det gör vi tills han inte orkar mer och sätter sig på golvet. Om du är nyfiken på vad vi inte klarar av som en ipad klarar så är det till exempel att spela instrument (Jair kan men inte jag), författa nya barnböcker, ringa familjen i Brasilien på Skype, visa bilder (svårt utan paddan). Ja, inte ens supermorsan kan allt även om jag kan mycket 😉 Att visa min son kärlek, uppmärksamhet och leka med honom, det är jag bäst på!!!! Jag älskar att vara mamma och om jag hade fått bestämma hade jag bara gjort en sak resten av mitt liv!!! 🙂

  2. linn

    och en annan kul grej som föräldrar som gärna ”tar en paus” & låter barnen leka med teknik ofta påstår. att det ”främjar språk och tänkande”. min dotter är 16 månader och antagligen den enda på hennes dagis som inte ständigt har rb ipad i näven – hon pratar ”bäst” av alla, kan i princip alla ord, vet hur alla djur låter, kan svara på alla basic frågor, förstår iprincip allt men säger till henne instruktioner osv, kan alla kroppsdelar (onte njure och sådär klart

  3. linn

    att skylla sin elektroniska barnvakt på att en 50-åring är kass på elektronik är bara sorgligt. Lucas kommer bli en hejare på elektronik även om han slipper det hemska beroende det medför de första åren av sitt liv. apparna är gjorda av pengarkåta personer som vet att många föräldrar är lata & inte orkar tjafsa med sina barn. att låta SMÅ barn sitta med elektronik är bara heeelt onödigt och oförsvarbart! när de är stora nog att förstå så visst. min åsikt är att det är tragiskt att man redan i aå tidig ålder utvecklar ett sånt OTROLIGT beroende som elektroniken är idag. för alla människor! kan man skona sina barn den stressen och oron i sina barn så gör man dem en tjänst.

  4. Linn

    Läkar varnar ju egentligen för att barn inte ska sitta framför skärmar (då även inräknat tv givetvis) innan två års ålder. Jag tror att det är bra att inte låta barnen sita för mycket framför skärmar samtidigt som vi tillåter vår 13 månader gamla son att titta lite på sånger vid datorn eller våra mobiler.

    Så småningom har jag absolut ingenting emot att han spelar på ipads eftersom det, precis som du säger, finns utvecklande spel och appar. Men givetvis med motta! Jag kommer inte tillåta mitt barn att sitta i flera timmar varje dag så klart.

    Vad det gäller att titta på film eller sitta vid ipads på förskolor så är jag extremt emot det! Barn tillbringar redan alldeles för mycket tid vid sådana apparater och som skrivit ovan varnar läkare och även psykologer att det inte är bra i för stora mängder.

    Slutligen, ditt argument att man inte kan göra saker framför barn som de inte får göra håller jag inte alls med om. Om du dricker vin ska Lucas få smaka då också för annars är det synd om honom? Jag tror att om vi inte gör en sak av det och säger att det är vuxen saker så är det inget problem att barnen inte får göra allting som vi gör. (men sen gör barn som vuxna gör, så barnen kommer vilja göra som vi gör därför är det viktigt att vi sätter ett gott exempel. Om föräldrarna röker exempelvis så är det större risk att barnen börjar röka just för att de sett sina föräldrar göra det.)

  5. Jessica Nilsson

    trist att här ändå förekommer lite påhopp.. Jag har en dotter på ett år och jag personligen gillar inte när barn bara vill sitta och spela på iPad hela tiden. Vi har kusiner till vår dotter som gör det mycket och då är dom inte kontaktbara i princip.. Jag tycker att barn först och främst ska leka med sina leksaker och leka ute. Jag tycker att 1 år är för ungt för att spela på iPad men när barnet blir lite äldre tänker mig 3-5 då absolut, om det är dåligt väder, kan hon få spela spel som främjar utvecklingen. alla får göra som man vill men jag tror också man ska vara lite aktsam så att det inte blir att iPad går före allt annat! Nu menar jag ju självklart inte att ni låter det bli så. Så tänker jag iaf 🙂

  6. Cecilis

    Vilket svårt ämne! Har inga barn än men är utbildad barnskötare och jobbat med barn tidigare, men jag tycker paddorna har tagit över lite. Jag är född 90 och växte upp med teknik, dock inte som den är idag, jag var intresserad och lärde mig väldigt snabbt hur saker fungerade än vad andra barn i samma ålder gjorde och jag hade inget dyrt eller avancerat att leka med utan en vanlig gammal burk.

    Det handlar väl mer om intresse än att lära barnet att använda en padda, visst det är säkert lärorikt men vad händer med tex finmotoriken? Att tex kunna lägga en pärlplatta eller trå pärlor på en tråd. Om man bara sitter och trycker på en skärm så kan det ju inte vara så bra. Nu tror jag inte alla barn gör det dygnet runt utan jag tycker man kan hålla sig till annat är iPads, det finns roligare saker i livet än teknik. 1 år är nog lite för tidigt men det är väl upp till föräldrarna att bestämma.

    Mina föräldrar är inte så tekniska men dom har lärt sig med tiden hur iPhones/iPads och datorer funkar och jag tror om man är intresserad så lär man sig, har man inget intresse så är man kanske inte lika duktig som andra på tekniska saker men det är ju inget dåligt, vi är alla olika 🙂

  7. Thaimorsan - Siranee

    Jag har inga starka åsikter men så här är det hos oss!

    Om ipad:
    Min 1.5 år kan låsa upp ipad själv och hittar till Youtube genom att swipe å scrolla fram olika klipp. Hon hittar även till olika appar precis som Lucas och stänger ner olika appar som hon inte gillar. Det är inget vi har lärt henne. Hon gör som vi vuxna gör. Hon kan dock bli för fast vid ipad när vi tar ifrån henne när hon har suttit för länge med den. Hon vill oftast att nån av oss sitter med och tittar vad hon gör. Hon har lärt sig något nytt varje dag, inte bara genom appar i ipad men det hjälpte. Hon kan känna igen och säga namn på flera djur på både thai och svenska plus att hon kollar ibland på en app med teckenspråk. Hon testar att öppna alla appar vi har, ibland råkade hon radera dem. Vi uppmuntrar inte extra mycket. Vi har bara kört på och hon får använda ipad också men hon kan bli lite ilsken när mamma tar den ifrån henne.

    Lär sig saker i verklighet och i appar:
    Hon är med i köket och lärt sig massor som varm och kall (rorn – yen på thai), hjälpa till att torka och vet vad ordet torka, diska, hämta, ”ting”/slänga och ”pidd”/stänga är. Hon smakar på allt hon kan få tag på och idag ville hon ha en droppe chili-sås och det tog hon utan att gråta av hettan och ville ha mer (nu kommer någon uppfattas detta som tortyr mot barn)…

    Hon är med på det mesta. Så när hon leker med en app där hon ska mata monstret med en biff så kör hon den i stekpannan (rorn, rorn, varm, varm ropar hon) också innan hon matar dem. Hon belönas med att vi klappar händerna ibland och tjoade eller ropa yeah! Det kan vi unna henne.

    Förskolan:
    På hennes förskola kör de inte med ipad. På dotterns avdelning är det 3 pedagoger just nu och alla har alltid fullt upp och rapporterar vad barnen har gjort eller lärt sig varje dag. Aldrig sett att någon sitter och dricker kaffe och röker medan barnen är ute och leker. De fikar när det är deras rast så de får turas om.

    På min tid…
    … som barn så var det ”inte bra” att uggla framför ”dumburken” och jag älskade att titta på tv och spela tv-spel. Jag var datorintresserad och många program och spel var på floppy-disketter. Mina föräldrar brydde sig inte alls om att använda datorer själva men de såg till att vi hängde med utvecklingen. Var det en klassfråga då? Nja, vi hade inte de dyraste men vi hade så att vi kunde lära oss touch-tekniken på tangentbordet.

    Vår dotter är duktig med ipad men hon är duktig på mycket annat också. Hon får gärna växa upp och blir en data-nörd, mästerkocken jr, golfproffs eller annat. Vi testar på henne och ser om hon gillar det, gör hon det då kommer vi uppmuntra extra mycket. Precis som mina föräldrar gjorde iaf för mig.

  8. R

    Måste bara säga en sak och sedan tänker jag sluta gå in här på ett tag.
    Till alla er föräldrar som oroar sig för att era barn inte kommer hänga med i teknikens utveckling och bli ”mossiga” som vuxna: Det finns all tid i världen för era barn att lära sig teknik. Bara för att man ”förbjuder” (som Emma kallar det) sitt barn från att sitta framför en skärm som barnet knappt begriper vad det är och hur den ens fungerar rent tekniskt, så betyder det inte att ens barn kommer att på något vis få sämre förutsättningar än något annat barn i framtiden.
    Det finns tid och rum för allting, barnen kommer att bekanta sig med tekniska prylar förr eller senare ändå. Så låt de bara få vara barn i nuläget, sluta stressa så himla mycket om att era barn ska kunna och veta allt så fort som möjligt. Ta vara på deras barndom, den varar inte föralltid. Och oroa er inte så mycket för att de ska känna ”utanförskap” bara för att ni får sitta med en surfplatta i soffan men inte dem. Det är hälsosamt för barnen att inte få allt de ber om! De måste lära sig att respektera andras ägodelar och att livet är orättvist. De får helt enkelt lära sig att ha tålamod! När de blir tillräckligt stora så kommer de också få använda en surfplatta eller smartphone. Men tills dess så bör deras egna leksaker och TVn räcka!

  9. Linda

    Känns som att många glorifierar det här med IPad. Att det är så utvecklande och lärorikt. Utvecklande och lärorikt är när man är med sina barn och ger dem erfarenheter. Inte när en skärm gör det. En iPad kan vara ett verktyg, ett av många. Men helt ärligt tror jag de flesta ger barnet iPaden för att de ska sitta still eller vara tysta. Du gör ju det för att duscha tex. Alexander har pussel på min mobil och några till appar med djur. För det mesta gör han det om han ber om det själv eller jag vill att han ska varva ner en stund. Fast egentligen är det ju bättre med en bok om han ska varva ner. Lära sig teknik gör de ändå, de behöver inte vara jätteduktiga på det när de är 1,5 år. Det är 100 gånger viktigare att man erbjuder aktiviteter som läsning, måla, klippa, pussla mm. Än att de är duktiga på iPaden. Men tycärr är vår generation lite lata. (Även jag själv ibland) det är ju väldigt smidigt med iPad och iPhone…

    1. Emma - På Smällen!

      Jag tycker att ipad är väldigt bra, men som jag skrev också tycker jag ju inte att barnen ska sitta med det hela dagarna. Variation är självklart det bästa. Jag tycker faktiskt inte att böcker alltid är bäst. Elektroniska böcker är också ett bra alternativ när mamma och pappa inte hinner läsa, till exempel när jag är i duschen. Vi läser för Lucas varje kväll innan han somnar, vi sjunger för honom på dagen, spelar forboll, bygger med klossar och lego, leker med bilar och lite allt möjligt. Hemma hos oss har inte det ena utslutit det andra och vi tycker om att leka med Lucas. Jag sitter ibland med vid ipaden också och visar honom nya grejer eller hur man gör när man pusslar ipaden. Jag skulle inte kalla mig latare än nån annan generation. När jag var liten hade mamma ibland saker hon var tvungen att göra och då fick jag leka själv så känner inte att vi leker mindre med Lucas än vad mina föräldrar gjorde med mig.

    2. R

      Tack Linda! Väldigt bra skrivet. Jag håller med dig om att många glorifierar surfplattor och smartphones samt attan ofta använder det för att få tyst på barnet eller så att ungen ska sitta still. Det är tragiskt verkligen. Vad hände med good old fashioned gosedjur, böcker eller Barbie?

  10. J

    Jag tycker det är intressant hur man talar om att appar utvecklar barn så mycket i den tidiga åldern, det är liksom ”anledningen” till att man introducerar det. Jag kan hålla med om att många för små barn är fiffiga. Men frågan är bara hur övergången blir i puberteten? Vilka appar introducerar man då för att öka lärandet? Finns där ens såna? Eller kan de vända sig till och ta till sig allt i skolan ist, eftersom alla talar om att man använder appar pga lärandet och inget annat? Jag tänker (efter att ha sett mina småsyskon gå in i puberteten nu) att teknikanvändandet som blivit ett beroende snarare handlar om att kika på nonsens än att stilla sin nyfikenhet på hur världen fungerar i den åldern. Det är mest krigsspel och tv-serier. Men har man då ett barn som är uppvuxet med det faktum att det ska få använda ex en iPad/dator när den känner för det lär den knappast acceptera att man som förälder kliver in och säger att ”nu är det dags att lära sig de kunskaper som skolan har att erbjuda och dra ner på användandet”. Lätt för många föräldrar att skylla på ”att de är ju tonåringar” när de vägrar och sedan låta användandet fortgå ist för att fokusera på skolan i den åldern. Jag tror man stirrar sig blind på ordet lärande när man skapar beroendet av en teknik i tidig ålder och glömmer se längre framåt. Det var nån som nämnde att det är bra med iPad i förskola (precis som du skrev Emma) och ja, väljer förskolan att göra så så vette tusan om man har några alt till hur man lär ut. Ist för att engagera sig själv personligen som lärare så överlåter man delar av uppgiften till en dator. Mina syskon har studerat 2 år vid en skola där de använde en smartboard (googla om ni inte vet redan vad det är) och min syster sa själv efteråt att hon saknade det individuella och personliga i undervisningen. Plus att hon faktiskt nästan glömde hur hon skulle göra när hon skulle börja skriva för hand sen igen. Den stora frågan man egentligen bör ställa sig när det gäller teknik tror jag är hur det verkligen kan gynna en i framtiden? Om datorn kan göra allt du kan och besitter mer kunskap än en människa kan plugga in, vad har du då kvar att erbjuda när jobben sakta sinar? Att vi som människor skulle ha ensamrätt på vissa arbetsområden är att underskatta teknologin. Det finns redan bilar som är självstyrda, taxichaufförer, körskolelärare och annat skulle inte behövas i en sån framtid. Programvaror räknar ut sånt som människan inte kan så varför skulle det inte kunna gå såpass långt att det enda man behöver göra är att ge det ett kommando och så fixar den det, projekterar en byggnad i ett program? Räknar ut sånt som revisorer idag sitter med? Visst att använda teknologi, det kan vara viktigt. Men att lära sig att anpassa sig till ett klimat där vi utvecklar såpass avancerade produkter att vi människor inte kommer behövas, att klara ett sådant arbetsklimat kräver oerhört mycket fantasi. Har man bara suttit framför en skärm och fått en massa input/belöningar så vette tusan om det ger någon större fördel. Jag menar, vad jag vet så har inte Steve Jobs varit i närheten av det vi ser som självklart idag teknologiskt sett och ändå har han fattat poängen kring hur man ska anpassa/förnya sig på en ständigt föränderlig marknad. DET tror jag är den riktiga utmaningen vi bör försöka förbereda våra barn inför.

    1. Emma - På Smällen!

      Väldigt spännande reflektioner du har, men jag tror genom att göra just det som du syftar på. Att dra ner på tekniken kommer orsaka just det att tekniken tar över jobben. Det finns inte ett enda jobb idag som inte kommer i kontakt med teknik. Det kommer förmodligen bli mer och mer så. Och väljer man då att bli motståndare (jag säger inte att du är det) och inte använda tekniken, inte lära sig och inte utnyttja den, ja då kommer man bli överkörd. Det kommer vara just dom personerna som inte har något jobb. Jag tror att det kommer bli precis så som du skriver, men det kommer alltid behövas dom som skapar tekniken och det är därför det gäller att hänga med 🙂

      1. R

        Jag håller med om vad J skriver. Varför ser du allt som svart och vitt? Man är inte motståndare mot tekniken bara för att man inte vill att småbarn som knappt ens förstår innebörden av vad en dator eller surfplatta är ska bli matade med det när de är så pass unga. Finns tid och rum för allting, när de blir lite äldre kan man börja sakta men säkert introducera sådana avancerade saker.
        När jag får barn så kommer jag att ta reda på vilka dagis som använder sig av en Ipad i sin undervisning och bojkotta dessa.

        1. Emma - På Smällen!

          Jag ser det inte svart på vitt´. Du misstolkar ju mig i allt jag skriver. Läs igen, nogrannare denna gången!

          Du kommer få problem att hitta förskola, det kommer iaf inte bli en kommunal.

        2. Petra

          Säger som Emma, lycka till!!! Eller så kankse det är så att när du själv får barn så kommer du ändra ditt sätt på att se saker, det gjorde jag i många frågor. Det är en sak att föreställa sig att vara förälder mot att faktiskt vara det på riktigt.. 🙂

  11. R

    Glömde tillägga att det också är ett smart sätt att dra ner på personal och min kommentar tidigare om vad alla dagisfröknar gillar var ett SKÄMT fyi (dock så stämmer denna tragiska skämt på många fröknar tyvärr)

    1. Emma - På Smällen!

      Jag undrar verkligen vilken förskola du pratar om! Och jag hoppas att du har ett konkret exempel för annars borde du verkligen inte skriva så här om förskoleverksamheten! verkar som du har väldigt mycket fördomar, jag har då aldrig sett ett dagis som stämmer in på den här beskrivningen.

      1. R

        Jag har praktiserat på en förskola (kallades dagis för några år sedan i vardagligt språk, tydligen verkar det ha ändrats) och där brukade personalen sitta för det mesta utomhus och ”hålla koll” på barnen medan de rökte och drack kaffe. Jag kommer ihåg att de brukade be mig och gå och leka med barnen för att de inte ”hade tid” eller hade rast för 15 gången den dagen. Dessutom har jag vänner som har barn som har berättat att de har vittnat om liknande händelser där personalen hellre fikar än att ägna tid med barnen.

      2. Petra

        På min sons dagis använder dom sig av iPad. Dom kopplar ihop den med en projektor och visar ex babblarna så får barnen stå och dansa. Dom lär sig olika rörelser till olika låtar. Men, näää det är ju inte att spendera tid med barnen eller? Du verkar ju inte ha speciellt mycket erfarenhet av olika förskolors pedagogik. Här hemma får vår son använda iPad, när vi är med.. För han slog ner den i golvet en gång så den hängde sig, men man lär sig av sina misstag. Han har blivit grymm på memory, det är väl bra? Tycker i alla fall jag:)

  12. Petra

    Jag har själv inte barn så lite svårt att uttala mig, men den dagen jag skaffar barn så tror jag att mitt barn kommer få använda iPad. Just för att det är ett bra verktyg för barn att lära sig språk och tekniken. Samt så vet jag att många förskolor i det område jag bor i har iPad på förskolorna eftersom det är en del av lärandet. Idag finns det ju väldigt bra appar till barn som är pedagogiska och ser jag på mina syskonbarn så syns det tydligt att man lär dig otroligt mycket genom dessa appar. 🙂

  13. Elin

    Jag använder själv ingen padda! Jag och min pojkvän är inte speciellt intresserade av teknik i sej! Vi har bara varsin iPhone, min dotter kollar på bilder/hemma filmer o petar! Jag känner att jag borde skaffa padda eller dyl för att hon ska hänga med, vill inte att hon blir utanför när alla andra kan. Vet inte om det är bra eller dåligt att jag känner så

    1. R

      Elin du borde inte känna dig pressad att skaffa en surfplatta bara för att ”alla andra har det”! Ditt barn kommer inte att hamna efter bara för att du inte ger henne en surfplatta. Jag får nästan panik när jag ser hur lättpåverkade folk är och hur enkelt folk faller för grupptryck. Elin, tro mig, ditt barn kommer må minsta lika bra och utvecklas minst lika bra som någon annan unge UTAN en surfplatta i händerna.

    2. Emma - På Smällen!

      Jag tycker absolut inte att ni måste skaffa en padda, men om ni har en tycker jag inte att ni ska undanhålla ert barn den. Tekniken kommer hon i kontakt med på förskolan om hon inte gör det hemma 🙂 det står med i läroplanen så hon kommer inte komma efter 🙂

  14. Sambon

    Hej Emma,
    Min sambo ”R”, tog upp detta ämne med mig igår efter att hon skrivit den kommentar som du nu publicerat och jag kan helt enkelt inte låta bli att lägga till vad jag själv tycker iom att jag har så pass starka åsikter om hur vissa föräldrar låter teknologin uppfostra sina barn.

    Naturligtvis är det viktigt att barn får lära sig dagens teknologiska verktyg som vi dagligen använder i livet. Men ett barn bör inte bli uppfostrad av den teknologin, visst finns det jättemycket bra appar med massa olika bra övningar etc etc. Däremot så är det viktigare för ett barn att upptäcka saker på egen hand, att upptäcka nya saker med sina sinnen, att röra, höra, känna, lukta och till och med smaka på sin omgivning för att förstå sig på den. Om ett barn får surfplatta i handen så går barnet miste om detta även om det bara handlar om någon timma om dagen.
    Om jag ska ge ett ungefär på hur jag tänker introducera mitt framtida barn inför tekniken, så är det verkligen inte genom surfplattor och olika program. Vid 1-3 års åldern är det mesta uteslutet för min del, sedan vid 4-5 års åldern är det fullt rimligt och till och med nödvändigt att introducera lätt datorandvändning, till exempel visa vad ett skrivbord är, vad musen är till för, vad en dator är bra till och kanske till och med något simpelt spel.
    Jag skulle kunna dra år för år men jag hoppas att jag får fram vad jag menar. Teknologin är en enorm del av dagens samhälle såsom mycket annat, men det finns tid och plats för det, och om man introducerar vissa saker för tidigt så kan barnet gå miste om mycket annat.
    Vad hände med att sitta på en gräsmatta och gräva ett hål med en pinne och fantisera om att man gräver sig till Kina? Simpla löjliga saker som dessa är fundamentala för en människas fantasi och kreativitet. Det finns ingen app i världen som kan ersätta verkliga erfarenheter och filosofier.

    Att det är dyra saker osv är egentligen inte relevant i det stora hela, det är snarare en ”klass” fråga i dagens samhälle. Men självklart måste barnet lära sig goda värderingar som att inte skada folk, inte ha sönder saker, inte stjäla andras saker och sådant. Men det tillhör knappast till detta ämne.

    Och vare sig vi vill erkänna det eller inte så är faktiskt inte barn och vuxna jämlika. Det finns vissa saker alla vuxna gör dagligen som ett barn inte kommer att få göra på många många år, såsom saker som kan vara farliga för barnen och till och med saker som ett barn helt enkelt inte är redo för. Ja, som barn blir man besviken och tycker att det är orättvist, men ska vi sluta med allt sådant för att göra barnet glad för tillfället? Nej, barnet får helt enkelt acceptera att hon/han inte får göra vissa saker eftersom att han/hon är för ung. En förälders jobb är att uppfostra och förbereda sina barn inför världen där ute. Och om vi försöker göra allt rättvist och lika för alla så kommer det tyvärr bli en chock för barnet när han/hon väl stöter på verkligheten, och kanske till och med inte lyckas att hantera det. Detta kan orsaka att barnet blir asocialt och tillbakadragen för att han/hon helt enkelt blir rädd för vad som finns där ute.
    En förälder kan inte förändra världen till ens barn, bara förbereda barnet inför denna värld.

    För att avsluta det hela så nämnde du att det finns äldre människor ute på arbetsplatser som inte kan ett dyft om teknik. Men snälla du… du kan inte jämföra 50 åringar med människor mellan 0-20 år. I deras ungdom EXISTERADE inte den tekniken över huvud taget.
    Som ett exempel, jag anser mig vara uppväxt med teknologi nära till hands.
    När jag var 5 år, visste jag knappt vad en dator var och vi hade inte råd med sådant. Något år därefter började jag förstå mig på det, och trots till en början ett svagt intresse så har det bara växt för min del. Idag är jag en 21 år gammal Labbtekniker och jobbar med teknologi som ännu inte finns ute på marknaden.

    Allt har sin tid, men låt barn vara barn och utveckla sina förmågor i sin egen hastighet. Annars finns det risken att de missar något på vägen som kommer att försvåra resten av sina liv.

    1. Emma - På Smällen!

      Jag håller inte med dig i något du skriver överhuvudtaget, men alla är vi olika och ni får ju uppfostra ert barn så som ni vill och göra det som ni tror är bäst. Jag uppfostrar min son som jag tror är bäst för honom och jag tror på framtiden och att undvika förbud utan anledning (jag anser att det inte finns någon anledning).

      Och det du skrev om att äldre inte kan ett dyft teknik, det har jag INTE sagt! Väldigt onödigt att överdriva på det här viset tycker jag när du faktiskt kunde skrivit ett moget inlägg. Jag skrev att många i 45-50 års åldern är lite mossiga (just eftersom tekniken inte fanns när dom växte upp), men du är så ung än så du har ju inte varit ute på arbetsplatserna och sett sånt. Jag ser det dagligen och det är ingen egen reflektion, det är många i den åldern som säger det själva.

      1. R

        Snacka om att överdriva själv. Varför förminska hans ord genom att påpeka på att han är ung och därmed saknar tillräckligt med erfarenhet. Vad vet du om hur mycket arbetserfarenhet han har? Emma jag gillar dig men jag tycker att du själv är ”ute på hal is”. Måste också säga att jag ogillar att du ens gjorde ett inlägg av min kommentar överhuvudtaget, känner mig uthängd faktiskt även om du inte använde mitt namn.

        1. Emma - På Smällen!

          Det gjorde jag inte. Läs vad jag skrev, att jag skrev om arbetsplatserna och då menar jag givetvis arbetsplatser med datorer och om han bara är 21 år så kan han ju inte arbetat på så många arbetsplatser än, det var det jag menade.

          Tråkigt att du tolkar det som jag har hängt ut dig när jag inte skrev om dig, jag skrev ju bara att jag fick en INTRESSANT kommentar. Och om du känner dig uthängd över det jag skrev så kanske du skulle tänka lite på hur du har kommenterat eftersom det faktiskt var du som kritiserade mig. Jag är van vid det så jag kan ta det, men måste kunna ta samma sak tillbaka om man kommenterar på någons blogg. Men som sagt, jag försökte inte hänga ut dig och jag tycker det är tråkigt att du tycker det.

        2. Emma - På Smällen!

          Men du kan ju inte heller läst vad jag skrev då eftersom du inte tyckte att det var fel att påstå att jag skulle skrivit att personer i 45-50 års åldern inte kan ett dyft av teknik!

          1. R

            Okej du använde ordet mossig så han använde väl fel ordval men i princip så menade du ju att äldre människor knappt hajar nåt om teknik, och du som bloggerska har mycket mer makt än vad en ensam läsare har. Det är väldigt lätt hänt att det uppstår en häxjakt mot en individ när du hänger ut den personen i ett inlägg. Även om din avsikt inte var att hänga ut, så var det indirekt det du gjorde. Kissie och de andra bloggerskorna brukar göra sånt för att få fler läsare. Känns lite smaklöst tycker jag.

          2. Emma - På Smällen!

            Alltså R, nu tycker jag att du har ballat ur totalt! Det var verkligen inte det jag menade då vet ni inte vad mossig betyder! JAg förstår att du försvarar din sambo för att han är din sambo, men det här är inte ok. Jag sätter punkt för den här diskussionen nu och svarar dig inte mer. Det går inte att diskutera med dig!

  15. Anette

    Sonen på 3 år använder surfplatta/Iphone hos sin mormor & morfar ca 1 timme om dagen ca 3 dagar/vecka (varannan vecka). Jag tycker att det är helt OK då han lägger pussel eller spelar lärande spel. Hemma så frågar han aldrig efter surfplattan men ibland är vi vuxna trötta på lördag eller söndag morgon och då får han se något barnprogram på den i våran säng medan vi vaknar till liv.

    Hur det är hemma hos hans pappa vet jag inte, jag vet inte ens om pappan äger en surfplatta =O då vi endast har pratat om vad som är ok tv-tid och vad sonen får se på tv. Att han inte leker med sin pappas android telefon vet jag dock.

  16. Linnea

    Hej hej
    Jag har en son som snart är 1,5 år och vi använder vår iPad väldigt mycket.
    Vi har flera appar som han kan använda och utvecklas i både tal och tänk 😀
    Som någon annan skrev så använder dem ju som sagt ipads inom förskolan.
    Det gör dem på vår avdelning,dem brukar ta fram olika djurbilder och fråga barnen hur dem låter mm.
    Jag tycker att det är alldeles för sent att börja använda teknik vid 13 års åldern.
    Man hamnar lätt utanför men även efter i utvecklingen tror jag.

  17. J

    Jag håller med i det du skriver men tror ändå att 1 år är lite för tidigt. Vi har ingen iPad och jag skulle inte se att vi begränsar med de kanaler vi har att erbjuda tekniskt idag, vi spelar musik via youtube som vi tycker dottern kan lära sig av bl a. Jag har själv nyligen läst en kurs inom digitalisering och tanken du nuddar vid att de skulle hamna tekniskt efter om de inte är inne i det från början har skrämt mig. Samtidigt tror jag inte att användning av teknologi innebär samma sak som att förstå alla de underliggande processerna som skapar ny teknologi så därför tror jag det kan bli fel att resonera så. Mycket av det som görs inom ex it outsourcas till länder som Indien och Pakistan, har de haft tillgång till teknologi under hela sina liv för att kunna utföra det de gör åt västerländska företag? Svar nej. Så jag tror inte nyckeln ligger i teknologin även om det är bra att kunna vid en viss punkt och stimulera till fortsatt lärande inom vissa specifika program innan man ska ut i arbetslivet. Sedan tänker jag ur läroperspektiv, föräldrar verkar optimistiskt tro att de kan pumpa barnen fulla med kunskaper bara de använder teknologi. Men spel/appar är ju baserade på ett kontinuerligt belöningssystem. Visst kanske de kan för stunden väldigt bra saker men vad är det som inte säger att de glömmer alltsammans lika lätt igen för att de inte har nåt intresse mer än att få några poäng för dagen (eller vad det nu kan vara)? Är intresse för kunskap verkligen samma som intresse för teknologi om de bara är ute efter belöning? Jag tror man som förälder kan bli lätt besviken om 20 år om man tror att tidigt införande av it kan leda till att ens barn blir ett geni för jag tror inte riktigt det är så enkelt. Så vi tänker vänta med introducerandet även om jag så klart anser att det kommer att spela en viss roll i framtiden.

    1. E

      Jag tycker att det är väldigt bra att du tog upp det här med belöningssystemen! Det är verkligen något som många inte tänker på. Barn blir så vana vid att allting går snabbt och att de får direkt respons, att en del blir otåliga och alltför ivriga. De kan uppleva att saker i skolan blir jobbiga för att det tar tid och att läraren inte kan ge samma snabba respons som ett datorspel. Böcker blir tråkiga för det går långsamt och de har inga rörliga bilder. Visst, framtiden kan vara en digitaliserad skola, men i och med att vi inte är där än så tror jag att det är viktigt att använda det med måtta. (Allmän reflektion, jag säger inte att du inte använder det med måtta, Emma!)

    1. Emma - På Smällen!

      Konstigt! Verkar vara ett problem på bloggen att delar av kommentarer försvinner… synd för jag ville gärna veta vad du skulle skrivit!

    1. Emma - På Smällen!

      Haha 🙂 Jag menar givetvis inte att alla är mossiga, men många i den åldern 45-50 som inte är uppväxta med teknik säger det själva så det är liksom ingen analys jag själv gjort.

  18. Kattdagis

    Redan på småbarnsavdelningarna på förskolan använder ju barnen surfplattor. Det ingår i läroplanen att alla barn ska ha möjlighet att tillgodogöra sig och lära sig använda ny teknik. Så att kritisera barns moderna lärande är i min mening att vilja begränsa barnen och få dem att hamna på efterkälken redan från början.

    1. R

      Bara för att förskolorna ger barnen surfplattor så betyder det inte att de gör rätt. Dock så är det ett smart sätt att slippa spendera så mycket tid med barnen, bara ge de en surfplatta så sysselsätter de sig själva för resten av dagen. Smart sätt att få mer tid över till kaffe, bullar och cigaretter som många dagisfröknar diggar 😉

      1. Niki

        Vilket onödigt inlägg! Jag tror absolut inte att barnen sitter med ipads hela dagarna på förskolan. Heller tror jag inte pedagogerna sitter och äter bullar hela tiden och går ut och röker stup i kvarten. Vad har du för syn på barnomsorgen egentligen??

      2. Emma - På Smällen!

        Nu är du ute på hal is, det du skriver förlöjligar och förminskar förskolepersonalens arbete. På Lucas dagis gör personalen ett jättefint arbete och är väldigt engagerade i barnen och dom är med barnen på vad dom än gör. Jag menar rita kan man göra utan att fröken sitter med, men fröknarna sitter gärna med för att dom är engagerade i barnen!

      3. Linda

        tror du det heter dagis så har du nog inte förstått så mycket av vad man sysslar med på en förskola. Att skriva så där om en yrkesgrupp är ju inte direkt smart. Jag har en högskoleutbildning på 4 år och vi arbetar övertid och ibland utan rast för att hinna med. Kaffe är inget som hinns med varje dag. Bara för att föräldrar använder surfplattor för att få barnen stilla betyder det inte att vi gör det. Röka är det 1 av 18 på mitt jobb som gör.

  19. Mikaela

    Det är ju vi som föräldrar som bestämmer vad våra barn ska leka med. Idag finns det ju inte många familjer som inte har dator eller pad. Teknik är intressant. Det tycker de små liksom vuxna. Vill man inte att ens barn ska vara nyfiket på teknik bör man ju som sagt inte använda det framför dem. De vill ha det vuxna har. Själv har jag en liten kille som är på allt från tv, mobil, dator mm och tycker det är jättekul. Jag tycker det är ett friskt tecken att han är intresserad. Som sagt så lär sig ju barn väldigt tidigt att hantera pad osv om de får chansen. Kan nog vara bra att börja i tid för det kommer bara bli mer och mer teknik under deras liv.